Zijn MOOC’s een indicatie van een onderwijsverandering?

Van uit pedagogisch-didactisch oogpunt zijn massive open online courses waarschijnlijk geen indicatie van onderwijsinnovatie. Maar als je deze trend vanuit een ander perspectief bekijkt, kom je mogelijk tot andere conclusies. Het Nederlandse hoger onderwijs doet er daarom goed aan mee te bewegen op dit terrein. En volgens mij gaat dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenU Kennisnet masterclass met Pedro De Bruyckere

Aanstaande woensdag start de laatste OpenU Kennisnet masterclass van 2013. Deze masterclass wordt verzorgd door de bekende Vlaamse pedagoog, auteur en edublogger Pedro De Bruyckere. Pedro gaat in op authentiek leren met behulp van ICT. De livesessie is aanstaande vrijdag van 16-17 uur. Deelname is gratis, inschrijven verplicht. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

En zo leer ik

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag om eens expliciet te maken hoe ik sociale media gebruik om te leren. Mijn weblogbijdragen maken daar uiteraard deel van uit. In deze blogpost focus ik me op twee onderdelen. In de eerste plaats op hoe ik diverse tools gebruik om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

10.000ste gebruiker OpenU

Onlangs mocht OpenU haar tienduizendste geregistreerde gebruiker begroeten. Het gaat daarbij om de heer Kees Tondeur, werkzaam als docent verpleegkunde van het Gezondheidszorgcollege van ROC Midden Nederland in Amersfoort. Ik mocht als projectleider van OpenU de heer Tondeur ter gelegenheid hiervan als cadeau het leertraject ‘Leren en Doceren in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Netwerkleren voor docenten

Maarten de Laat heeft vandaag zijn oratie uitgesproken bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap aan de Open Universiteit (LOOK, Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek). Hij gaat praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek doen naar de kracht van netwerkleren voor de professionele ontwikkeling van docenten. Daarbij gaat het om het kennen, herkennen en erkennen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder