De MOOC-hype geanalyseerd. Waard om te kopiëren?

De opkomst van Massive Open Online Courses is onmiskenbaar de belangrijkste e-learning trend van het afgelopen jaar. Een trend met hype-achtige kenmerken. Hoe komt dat eigenlijk? Hoe komt het dat het traditionele onderwijs onder vuur ligt? En moeten Europese universiteiten in hoog tempo MOOC’s gaan aanbieden? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we het hoger onderwijs ‘flippen’?

“The Flipped Academic” gaat een stap verder dan het ‘flippen’ van de wijze van lesgeven op een universiteit of hogeschool. Het impliceert een complete transformatie van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Met als doel: het vergroten van de betekenis van de academische gemeenschap voor de samenleving. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De didactiek van OpenU masterclasses

Het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit organiseert nu ruim een jaar online masterclasses. Waardoor kenmerkt de didactiek van deze leeractiviteit zich? Over deze vraag heb ik ten behoeve van het Tijdschrift OnderwijsInnovatie een artikel geschreven, dat gisteren is verschenen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inaugurele reden Maarten de Laat Netwerkleren voor docenten

Verleden week vrijdag heeft Maarten de Laat zijn inaugurele rede over netwerkleren voor docenten uitgesproken bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap aan de Open Universiteit. Maarten mailde mij gisteren dat deze rede plus zijn presentatie nu online staan. Nederlandstalige versie rede Enabling professional development networks: How connected are you? Engelstalige versie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Authentiek leren met behulp van ICT: de klas uit

Vanmiddag verzorgde Pedro de Bruyckere een livesessie binnen de OpenU Kennisnet masterclass over authentiek leren met behulp van ICT. Eén van de conclusies was dat we ons meer moeten richten op authentieke opdrachten dan op authentieke leeromgevingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder