Inaugurele reden Maarten de Laat Netwerkleren voor docenten

Verleden week vrijdag heeft Maarten de Laat zijn inaugurele rede over netwerkleren voor docenten uitgesproken bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap aan de Open Universiteit. Maarten mailde mij gisteren dat deze rede plus zijn presentatie nu online staan. Nederlandstalige versie rede Enabling professional development networks: How connected are you? Engelstalige versie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Authentiek leren met behulp van ICT: de klas uit

Vanmiddag verzorgde Pedro de Bruyckere een livesessie binnen de OpenU Kennisnet masterclass over authentiek leren met behulp van ICT. Eén van de conclusies was dat we ons meer moeten richten op authentieke opdrachten dan op authentieke leeromgevingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn MOOC’s een indicatie van een onderwijsverandering?

Van uit pedagogisch-didactisch oogpunt zijn massive open online courses waarschijnlijk geen indicatie van onderwijsinnovatie. Maar als je deze trend vanuit een ander perspectief bekijkt, kom je mogelijk tot andere conclusies. Het Nederlandse hoger onderwijs doet er daarom goed aan mee te bewegen op dit terrein. En volgens mij gaat dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OpenU Kennisnet masterclass met Pedro De Bruyckere

Aanstaande woensdag start de laatste OpenU Kennisnet masterclass van 2013. Deze masterclass wordt verzorgd door de bekende Vlaamse pedagoog, auteur en edublogger Pedro De Bruyckere. Pedro gaat in op authentiek leren met behulp van ICT. De livesessie is aanstaande vrijdag van 16-17 uur. Deelname is gratis, inschrijven verplicht. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

En zo leer ik

De laatste tijd krijg ik steeds vaker de vraag om eens expliciet te maken hoe ik sociale media gebruik om te leren. Mijn weblogbijdragen maken daar uiteraard deel van uit. In deze blogpost focus ik me op twee onderdelen. In de eerste plaats op hoe ik diverse tools gebruik om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder