Spinnen voor Serious Request #S4SR12

Vandaag doe ik in Alblasserdam mee aan Spinning® for Serious Request 2012: een spinningmarathon waarvan de opbrengsten naar Serious Request gaan. Het doel is het terugdringen van babysterfte. Ik zal van 10 tot 16 uur spinnen. Daarna volgt Hans Steeman (@hanzie54) mij op. Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) is van plan van 10 tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De erkenning van het bestuderen van open educational resources

Eén van de meest pregnante vraagstukken op het gebied van open educational resources en zeker ook van massive open online courses is de erkenning van ‘open education’. Je kunt wel veel tijd bestuderen aan deze materialen, maar meestal wil je toch ook dat deze inspanningen gevalideerd worden. In dit verband

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De MOOC-hype geanalyseerd. Waard om te kopiëren?

De opkomst van Massive Open Online Courses is onmiskenbaar de belangrijkste e-learning trend van het afgelopen jaar. Een trend met hype-achtige kenmerken. Hoe komt dat eigenlijk? Hoe komt het dat het traditionele onderwijs onder vuur ligt? En moeten Europese universiteiten in hoog tempo MOOC’s gaan aanbieden? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we het hoger onderwijs ‘flippen’?

“The Flipped Academic” gaat een stap verder dan het ‘flippen’ van de wijze van lesgeven op een universiteit of hogeschool. Het impliceert een complete transformatie van onderwijs, onderzoek en valorisatie. Met als doel: het vergroten van de betekenis van de academische gemeenschap voor de samenleving. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De didactiek van OpenU masterclasses

Het Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) van de Open Universiteit organiseert nu ruim een jaar online masterclasses. Waardoor kenmerkt de didactiek van deze leeractiviteit zich? Over deze vraag heb ik ten behoeve van het Tijdschrift OnderwijsInnovatie een artikel geschreven, dat gisteren is verschenen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder