Gebruik mobiele telefoon in onderwijs neemt toe

Mashable bericht op basis van een Pew Research Centre-onderzoek dat 72% van de Amerikaanse docenten de mobiele telefoon in het onderwijs gebruikt. Sowieso gebruikt men ICT steeds vaker voor leerdoeleinden. Maar docenten maken zich ook zorgen. In vergelijking met ons land zijn Amerikaanse docenten positiever over professionalisering en begeleiding. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een alternatief voor Google Reader om verandering van werkprocessen te voorkomen

Het zal jullie niet ontgaan zien: Google trekt de stekker uit Google Reader. Deze actie bewijst weer hoe kwetsbaar ‘gratis’ is. Ik zal naarstig op zoek moeten naar een alternatief. Want een RSS-feedreader, waarmee ik kan synchroniseren, is erg belangrijk voor mijn leer- en werkprocessen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De menselijke factor bij de acceptatie van OER. Wat bepaalt de bereidheid om te delen?

Wat bepaalt de bereidheid van docenten om open educational resources (OER) te delen? Of meer defensief geformuleerd: wat houdt docenten tegen om OER daadwerkelijk in hun onderwijs toe te laten? Deze vraag benaderen we vanuit het perspectief van veranderingen. Op basis van bronnen signaleren Wilfred Rubens en Wim Didderen van de Open

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie op E-merge projecten en ideeën voor docentprofessionalisering

Het E-merge Consortium voert al meer dan tien jaar projecten op het gebied van ICT en onderwijs uit. Welke projecten worden momenteel uitgevoerd? Wat valt mij daarbij op? En welke ideeën zijn voortgekomen uit een brainstorm over professionalisering van docenten op dit terrein? Wist je bijvoorbeeld dat instellingen voor hoger

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder