De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels

De afgelopen week heeft Apple eindelijk het eigen apparaat voor augmented en virtual reality gepresenteerd, de Apple Vision Pro. Ze spreken zelf trouwens van een “spatial computer“. Je kunt dit apparaat ook gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs. In sommige gevallen zelfs heel goed. Of dat gaat gebeuren, is echter

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren we het dan nooit: weinig interactie bij volledig online leren

De COVID-19 pandemie is praktische voorbij. Toch blijven in de Verenigde Staten – anders dan bij ons- veel studenten op community colleges volledig online onderwijs volgen. Zij interacteren daarbij geringe mate met andere lerenden en docenten. En dat is zorgwekkend. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Workshop Op zoek naar de juiste ‘blend’

Vandaag heb ik twee keer een workshop verzorgd voor opleidingsadviseurs van een grote overheidsinstelling. Aan de hand van een casus over ‘Omgaan met agressie’ hebben we gekeken welke ‘blended’ leerinterventie het beste past bij deze casus. We hebben daarbij naar drie typen leerinterventies gekeken (interactieve video, serious gaming, virtual reality).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

We zijn alweer bij de twintigste bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën aanbeland. Met dit keer acht samenvattingen en ongeveer vijftig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. De toonzetting van een aantal bijdragen doet me denken aan de “Sturm

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?

Als een organisatie tegen een ‘performance probleem’ aanloopt, wordt al snel gekeken naar een (online of blended) training of cursus als antwoord. Dat is lang niet altijd terecht. Cathy Moore heeft een stroomdiagram gemaakt dat helpt te bepalen of en zo ja welke leerinterventie een bijdrage kan leveren aan het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

In een zaal met ‘kenniswerkers’ hoef je zes maanden na de lancering praktisch niemand meer uit te leggen wat ChatGPT is. Dat is best knap en illustratief voor de enorme aandacht die momenteel naar ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen uitgaat. Tegelijkertijd valt op dat je veel vergelijkbare bijdragen tegen komt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie dag 2 conferentie Consortium voor Innovatie #cviov

Deze week wordt de CvI-conferentie over onderwijsinnovatie, georganiseerd door het Consortium voor Innovatie (CvI), gehouden in NH Koningshof te Veldhoven. Het thema van de conferentie is durf.doe.deel. Hieronder vind je mijn impressie van de tweede en laatste dag. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder