Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas?

Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstijlen versus dual coding

Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd?

Volgens docente Jennifer Hall is tijd de meest waardevolle hulpbron van een docent. Daarom is het volgens haar belangrijk om technologie te benutten die efficiënter werken bevordert. In haar bijdrage presenteert zij een aantal leertechnologieën die tijd kunnen besparen en de onderwijservaring helpen verbeteren. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

ChatGPT en aanverwante technologieën houden me nog steeds van de straat, en dat terwijl ik de meeste tijd per week toch echt bezig ben met andere (omvangrijke) projecten op het gebied van technology enhanced learning (waarbij ik met name ChatGPT wel gebruik als assistent). Ik verwacht overigens dat generatieve AI

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel)

Deze week verscheen het vakblad TvOO, met daarin mijn artikel De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs. In dit artikel bespreek ik de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico’s die het met zich meebrengt. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De kracht van activerend onderwijs

Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is  vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering?

De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder