Zijn mensen in staat om te gaan met een permanente staat van augmented reality?

Met Google Glass staan we pas aan het begin van de ontwikkeling van ‘wearable computing‘. Rachel Metz schrijft bijvoorbeeld over een technologische ontwikkeling die mensen in feite in een permanente staat van ‘augmented reality‘ brengt. Ik vraag me daarbij wel af of mensen in staat zijn daarmee om te gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Position paper: De toegevoegde waarde van e-learning voor het hoger onderwijs

Vanmiddag organiseert de Tweede Kamerfractie van de VVD een rondetafelgesprek over digitale innovatie in het onderwijs. Ik mag deelnemen aan het gesprek over hoger onderwijs. Ten behoeve van dit gesprek heb ik op verzoek en op persoonlijke titel onderstaand ‘position paper‘ geschreven. Daarin benadruk ik dat er -naast open education-

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat kunnen MOOCs leren van iTunes en 100 jaar onderwijsonderzoek? (bloemlezing 14)

Ontwikkelaars van MOOCs zouden meer aandacht moeten besteden aan de gebruikerservaring, en aan het versterken van sociale interactie binnen hun cursussen. Daarnaast is het nog steeds de vraag hoe MOOCs duurzaam gefinancierd kunnen worden. Wat mij betreft is het antwoord op deze vraag nog niet gevonden, omdat een aantal financieringsmaatregelen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zullen we de volgende iPad-school naar Hannah Arendt vernoemen?

Ik word wel eens moe van de manier waarop het debat over ICT en onderwijsvernieuwing wordt gevoerd. Afgelopen weekend het pleidooi voor een Hannah Arendtschool tegenover de iPad-school, met daarop een verongelijkte reactie van Maurice de Hond. Zo komen we toch niet verder. Kijk meer naar overeenkomsten, dan verschillen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom geen simulaties binnen lerarenopleidingen?

Binnen beroepsopleidingen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van simulaties en serious games. De Medische Simulatie Spoedeisende Hulp heeft bijvoorbeeld editie 2013 van de Nederlandse E-learning Award gewonnen. Opvallend is dat simulaties binnen het onderwijs meer omstreden lijken te zijn. De vraag is ‘waarom?’ This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder