Is het onderwijs dood?

Vanuit de hoek van radicale onderwijsvernieuwers en -visionairs wordt vaker gepleit voor ontschoolsing van de maatschappij (Illich, 1972). Verleden week las ik een vergelijkbaar statement van een VWO-leerling. Als je zijn betoog vergelijkt met mijn VWO-onderwijs van meer dan 30 jaar geleden, is weinig veranderd. Maar betekent dit ook dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MOOCs: volop in ontwikkeling (bloemlezing 11)

Nog steeds verschijnen er dagelijks artikelen en papers over Massive Open Online Courses (MOOCs). Deze bijdragen laten zien dat deze e-learningtoepassing volop in ontwikkeling is. In deze elfde bloemlezing ga ik onder meer in op een evaluatierapport, een special over MOOCs (met aandacht voor het ‘sociale karakter’ van MOOCs), het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Afstandsleren in het voortgezet onderwijs

In opdracht van Stichting Kennisnet heeft de Eindhoven School of Education (ESoE) van de Technische Universiteit Eindhoven een onderzoeksrapport geschreven over de overwegingen, besluiten en beslismomenten van het management van innovatieve scholen voor voortgezet onderwijs ten aanzien van de invoering en implementatie van ICT in het onderwijs in het algemeen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De risico’s van adaptieve technologie en ‘big data’

Er wordt dikwijls vanuit een optimistisch perspectief geschreven over de mogelijkheden die adaptieve technologieën in combinatie met het analyseren van grote hoeveelheden data bieden voor meer op maat gesneden onderwijs. Phil McRae heeft daarentegen een uitvoerig kritisch betoog geschreven over de relatie tussen ‘big data’, adaptieve leersystemen en gepersonaliseerd leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder