Wisdom of Crowds bij leren mogelijk maar complex

Bij het concept van Wisdom of Crowds wordt er van uitgegaan dat een grote groep personen gezamenlijk oplossingen kan bedenken voor complexe problemen. Dankzij internettechnologie zou je dit concept ook voor leren en ontwikkelen kunnen inzetten. Het probleem is echter dat het concept vaak verschillend wordt geïnterpreteerd, en dat onderschat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Google Glass binnen het onderwijs inzetten

Gisteravond zond RTL Nieuws een reportage uit over het gebruik van Google Glass binnen het Nijmeegse Universitair Medisch Centrum. Eén van de toepassingen is het mee laten kijken van chirurgen in opleiding bij operaties. Er zijn echter ook andere educatieve toepassingen van deze draagbare technologie denkbaar. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het didactisch-elitaire karakter van connectivistische MOOCs

Op zich geloof ik in zelfgestuurd leren, leren in netwerken en communities. Ik sta dan ook best positief ten opzichte van de onderliggende visie van de zogenaamde cMOOCs (massive open online courses gebaseerd op connectivistische opvattingen over leren). Tegelijkertijd ben ik van mening dat deze manier van leren ‘didactisch-elitair’ is,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Europese studie naar ICT in het onderwijs

Onderwijsinstellingen investeren betrekkelijk veel geld en energie in netwerken, hardware en software. Er wordt aangenomen dat dit een belangrijke randvoorwaarde is voor goed gebruik van ICT in het onderwijs. Onderzoek laat echter zien dat er geen relatie is tussen een goede ICT-infrastructuur, en het gebruik van ICT door docenten, studenten,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder