Leer van de geschiedenis van en ervaringen met MOOCs (bloemlezing 13)

Hoewel Massive Open Online Courses (MOOC) het experimenteer-stadium nog lang niet gepasseerd zijn, zwelt de kritiek op dit concept bij tijd en wijle behoorlijk aan. In deze dertiende bloemlezing besteed ik aandacht aan pleidooien om MOOCs ook toe te passen op 'liberal arts' en geesteswetenschappen, aan onderliggende beweegredenen om MOOCs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De spanning tussen doelen halen en inhoudelijke kwaliteit realiseren

Bij de invoering van e-learning kan er spanning ontstaan tussen de projectleider en de inhoudelijk expert. De projectleider wil deadlines halen, terwijl de inhoudelijk expert juist eigenlijk extra aandacht wil besteden aan de kwaliteit van de inhoud en aan het didactisch ontwerp. Wat te doen? This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een te brede definitie van e-learning? #elearnto

Ik definieer e-learning als de verzamelnaam voor het vormgeven van leersituaties (gestuurd en zelfgestuurd) met behulp van informatie- en communicatietechnologie (in het bijzonder internettechnologie). Jan Lepeltak (@JLepeltak) heeft echter behoefte aan meer afbakening. Ik vraag me af of dat noodzakelijk is. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Modellen blended learning en ontwrichtende innovatie

Michael Horn ziet in een recent Californisch onderzoek over e-learning in het onderwijs een bevestiging van zijn opvattingen over disruptieve, ontwrichtende, innovatie. Ik vind echter dat hij hierbij te eenzijdig een verklaring zoekt vanuit de theorie van ‘disruptive innovation’. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder