Te veel oog voor technologie en te weinig aandacht voor verborgen agenda’s bij e-learning

Bij de invoering van ICT in het onderwijs zijn we dikwijls nog steeds te technologie-gedreven. Bovendien gaan we te gemakkelijk voorbij aan de verborgen agenda van veel pleitbezorgers van ICT in het onderwijs. Die boodschap haal ik uit een recent artikel over  smartphones in het onderwijs. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Literatuurstudie over Massive Open Online Courses

Er wordt veel geschreven over Massive Open Online Courses. Toch is er betrekkelijk weinig onderzoek gedaan naar MOOCs. Onlangs kwam ik een literatuurstudie tegen over MOOCs. Deze studie wijst onder meer op het belang van meer kwalitatieve analyses. Het massale karakter van MOOCs lijkt echter belemmerend te werken voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gezichtsuitdrukkingen registreren ten behoeve van studiesucces bij online leren

Ik weet dat onderzoek wordt gedaan naar het gebruik van software om emoties te herkennen, terwijl je gebruik maakt van je computer. Nieuw voor mij is dat daarbij ook de relatie wordt gelegd met studiesucces voor online leren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek ‘Samen leren -tieners en sociale media’ en het gelijk van Sugata Mitra

Stichting Kennisnet heeft samen met stichting Mijn Kind Online onderzoek gedaan naar de wijze waarop scholieren tussen de 10 en 18 jaar sociale media thuis en op school gebruiken om te leren. Mijn belangrijkste conclusie is dat jongeren inderdaad zelfgestuurd leren met sociale media, als zij intrinsiek gemotiveerd zijn. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder