Hoe docenten aankijken tegen leertechnologie, deze ervaren en ermee omgaan

Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten leertechnologie verwerpen of accepteren

Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opvattingen van studenten over online leren (op basis van een recente studie)

Medewerkers van McKinsey doen op de website van het Wereld Economisch Forum verslag van een internationaal onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de tevredenheid van studenten met betrekking tot online leren en naar elementen van de online leerervaring die studenten het meest waarderen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Echt waar. Verleden week had ik alle verzamelde bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) verwerkt. Binnen een week waren weer tientallen blogposts, artikelen, video’s en podcasts aan mijn ‘lees/kijk/luisterlijst toegevoegd. Deze eenentwintigste bloemlezing bevat daarom elf samenvattingen en ongeveer 60 links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Doordacht ontwerp blended learning kent structuur, autonomie, ’teaching presence’ en ruimte voor niet-taakgebonden interactie

ScienceGuide doet verslag van een onderzoek van onderzoekers van de Universiteit Twente naar wat docenten en studenten verstaan onder ‘gemeenschapsgevoel’ dat zo belangrijk blijkt te zijn bij blended learning. Je haalt uit deze bijdrage m.i. een aantal bekende principes die je bij blended learning zou moeten toepassen, ook al gebeurt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem

Vandaag organiseerden Drillster, Infolearn, hihaho en Xprtise een sessie voor L&D professionals uit de zorg over het innoveren van leren en ontwikkelen in de zorg. De organisatoren hadden mij gevraagd de opening te verzorgen met een keynote ‘Digitale leeromgeving: van ‘all in one’ naar een lerend ecosysteem’. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?


Vandaag heb ik de eerste van twee workshops verzorgd voor een groep L&D’ers, HRM-medewerkers en innovatiemedewerkers van een zorgverlener. Centraal tijdens de sessies staat de vraag centraal: Gaat ChatGPT (en aanverwante technologieën) werken en leren veranderen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen

Ik verzorg de laatste tijd regelmatig bijdragen over generatieve AI in het algemeen en ChatGPT in het bijzonder. Soms tijdens conferenties, soms op verzoek van organisaties. In het najaar zijn twee sessies gepland met open inschrijving (tegen betaling) waar jij aan deel kunt nemen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder