Over integriteit, (online) toezicht een cultuur van vertrouwen binnen het onderwijs

Docenten aan de Stanford Universiteit proberen de erecode van de instelling te veranderen om ‘academische oneerlijkheid’ beter aan te pakken. Volgens Inside Higher Ed is er echter weerstand tegen één voorgestelde verandering: de introductie van toezicht bij tentamens. Dit is namelijk al meer meer dan een eeuw verboden bij deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

EdTech Readiness Index: inzichten en strategieën

De EdTech Readiness Index (ETRI) is door de Wereldbank samengesteld om wereldwijd beleid en praktijk op het gebied van onderwijs en technologie te ondersteunen en te monitoren. De bijdrage Empowering educators and learners: Insights and strategies from the EdTech Readiness Index licht dit raamwerk toe en biedt zicht op de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Het schrijven van een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen wordt zo’n beetje een wekelijkse aangelegenheid. Deze achttiende editie bevat tien samenvattingen en zo’n zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)

Volgens Gartner maken veel nieuwe technologieën een vergelijkbare ontwikkeling door. Eerst is sprake van overspannen verwachtingen, daarna komen ze in een dal van desillusie terecht. Uiteindelijk klimt de technologie uit het dal om productief te worden. De metaverse lijkt op dit moment in een dal te zitten. Schrijf deze ontwikkeling

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren

The EDUCAUSE Digital Learning Strategy Working Group heeft een kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren samengesteld. De Digital Learning Strategy Guide wil onderwijsinstellingen helpen een solide, flexibel en gepersonaliseerd kader te ontwikkelen voor een digitale leerstrategie, waarbij digitale transformatie een belangrijke beïnvloedende factor is. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Hieronder vind je weer ik een bloemlezing over ChatGPT en aanverwante technologieën. Het gaat om tien samenvattingen en meer dan zestig links naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten. Er is inmiddels veel aandacht voor het hanteerbaar maken van risico’s. Maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Risico’s bij het gebruik van leertechnologie door en met jongeren

De invoering van digitale leertechnologieën biedt kansen, maar brengt ook risico’s jongeren met zich mee, variërend van inbreuken op privacy tot cyberpesten. Wat voor type online risico’s kun je onderscheiden en hoe kun je deze risico’s hanteerbaar maken? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vier opvattingen die motivatie van lerenden willen bevorderen

Hoe kunnen docenten de motivatie van lerenden stimuleren om zo betrokkenheid, doorzettingsvermogen en betere prestaties te bevorderen? Deborah Brownstein en Jonathan Dapra houden zich onder meer bezig met onderwijsontwerp en motivatie en vatten vier opvattingen over dit onderwerp samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder