Verbind learning analytics met principes van goed onderwijs

Norm Friesen heeft een position paper geschreven over learning analytics. Daarin gaat hij in op de betekenis van ‘learning’ en ‘analytics’, en beschrijft hij twee niveaus waarop learning analytics worden toegepast. Ook bespreekt hij enkele voorbeelden van toepassingen van learning analytics, en waarschuwt hij voor te hoog gespannen verwachtingen. Friesen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Experimenteren met GoogleGlass als voorbeeld van een leerproces

De bijdrage My Goals With Google Glass for Higher Ed gaat niet alleen in op de mogelijke gevolgen van de betreffende nieuwe technologie voor het onderwijs, maar beschrijft tevens hoe je als professional op het gebied van leren, opleiden en onderwijs leert van en met internettechnologie. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vragen bij het werk van John Hattie

De Nieuw-Zeelandse hoogleraar Onderwijskunde, John Hattie, is beroemd geworden met zijn metastudie naar de effecten van onderwijsinterventies op leerprestaties. Hij concludeert onder meer dat web-based leren geen significante bijdrage levert aan leerprestaties. Ik heb hier echter vragen bij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

MOOCs als laboratorium voor en investering in onderwijsinnovatie

Massive Open Online Courses zullen niet leiden tot een ‘tsunami’, lawine of orkaan binnen het onderwijs. Ze kunnen wel gebruikt worden om te experimenteren met nieuwe didactische en organisatorische innovaties binnen het onderwijs. Je kunt de ontwikkeling van MOOCs dan ook wellicht het beste beschouwen als een investering in onderwijsinnovatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder