De kracht van activerend onderwijs

Jeroen Janssen publiceert deze dagen samenvattingen van kernpublicaties over activerend onderwijs. Als het goed is  vormt activerend onderwijs één van de fundamenten van het onderwijsmodel van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten. Zoals Jeroen duidelijk maakt kan activerend onderwijs immers leiden tot dieper en betekenisvoller leren. Je kunt activerend onderwijs trouwens ook prima

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal de metaverse helpen bij het bestrijden van klimaatverandering?

De metaverse kan een impuls bieden voor online gamen, online leren en elkaar virtueel ontmoeten. Volgens een onderzoek van Cornell University kan de metaverse ook helpen in de strijd tegen klimaatverandering. Of rekenen de onderzoekers zich te rijk? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het ontwerp van ’simultane’ onderwijsomgevingen in tien vragen

‘Simultaan onderwijs’ -onderwijs waarbij een deel van de lerenden online deelnemen en een deel fysiek aanwezig is, stelt hoge eisen aan ontwerp en faciliteiten. In het artikel “The Design of Hybrid Teaching Environments: 10 Questions Answered” bespreekt James Rutherford aan de hand van tien vragen waar je aan moet denken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zevenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik ben nog steeds bezig met het bekijken van de vele links die ik tijdens de zomervakantie heb verzameld over ChatGPT en aanverwante technologieën. Deze bijdrage bevat weer tien samenvattingen en 84 links, die ik vanwege tijdgebrek of omdat ze Nederlandstalig zijn niet samenvat (zelfs niet met behulp van ChatGPT).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Negen redenen om asynchroon online leren toe te passen

Bij asynchroon online leren leren lerenden in eigen tempo en op een door hen gekozen tijdstip, zonder dat dit in ‘real-time’ hoeft te gebeuren. Asynchroon online leren wordt vaak gecombineerd met synchroon online leren en/of ‘fysiek leren’. Christopher Pappas bespreekt de voordelen/redenen van deze aanpak en drie vormen waarop je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zal AI L&D wel revolutionair veranderen?

Gisteren heb ik tijdens het L&D en AI evenement van AI advies en training in het BonBon Theater te Amsterdam een presentatie verzorgd over de lange termijn gevolgen van AI voor learning and development (L&D). Gaat AI L&D wel revolutionair veranderen? Internettechnologie heeft dat m.i. namelijk slechts deels gedaan. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is Cybersickness, en wat kun je er als docent/ontwikkelaar aan doen?

Cybersickness wordt vaak getypeerd als één van de tekortkomingen van virtual reality. Ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder in verdiept. Erik Ofgang heeft hierover onlangs een toegankelijke bijdrage geschreven, waarin hij onderzoeker professor Jonathan Kelly over dit onderwerp aan het woord laat. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn meest gebruikte leertechnologieën van 2023 (Top Tools for Learning 2023)

Op maandag 4 september 2023 is Jane Hart van plan de resultaten van de 17de inventarisatie van de Top 200 Tools for Learning 2023 te publiceren. Wil jij jouw meest gebruikte leertechnologieën ook doorgeven (deadline 31 augustus 2023)? Hier vind je mijn top tien. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder