Is de diversiteit aan applicaties een vloek of een zegen voor het onderwijs? #cviov

Eén van de zaken die mij tijdens conferenties als het CvI-congres altijd opvalt, is de enorme diversiteit aan applicaties die enthousiaste docenten gebruiken om hun onderwijs mee te versterken of te vernieuwen. Deze diversiteit heeft echter meerdere kanten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De flipped classroom als laatste stuiptrekking van een verouderd onderwijssysteem?

De hoogleraren Cathie Norris en Elliot Solloway beschouwen het concept van de flipped classroom, gepersonaliseerd leren en interactieve video's als 'de laatste snik' van een verouderd onderwijssysteem. Jane Hart meent dat dit ook voor MOOCs en corporate learning geldt. Ik stel hier vraagtekens bij. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mediawijsheid in het MBO #cviov

Tijdens een sessie over mediawijsheid van het Friesland College tijdens het CvI-congres startte men niet met een inleiding, maar met het in groepjes beantwoorden van vragen. Elk groepje kreeg andere vragen over sociale media. Vervolgens moest elk groepje een korte presentatie over de antwoorden op vragen verzorgen, die plenair weer discussie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ICT en onderwijs: de betekenis van trends voor de onderwijspraktijk #cviov

Informatie- en communicatietechnologie hebben binnen het middelbaar beroepsonderwijs tot dusver vooral gezorgd voor versterking van het onderwijs, in plaats van vernieuwing. Er zijn m.i. echter vijf belangrijke ontwikkelingen die innovatie noodzakelijk maken, waarbij ICT een belangrijke faciliterende en versnellende rol kan spelen. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Symposium: Effectieve leerstrategieën in het onderwijs #welteninstitute

Hoe kun je effectief leren van video? Wat kunnen we zeggen over de relatie tussen leeruitkomsten en testen? Deze en andere vragen staan centraal tijdens het symposium over effectieve leerstrategieën in het onderwijs, dat het Welten-instituut van de Open Universiteit op 11 april aanstaande verzorgd. Dit symposium vindt plaats bij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Creative commons vereenvoudigt discussie intellectueel eigendom MOOCs

Inside Higher Ed besteedt aandacht aan de vraag wie het intellectuele eigendom van MOOCs zou moeten bezitten. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen als een hoogleraar naar een ander instituut overstapt? Volgens mij zou dit issue minder relevant zijn als de de eerste ‘O’ van MOOC echt ‘Open’ zou betekenen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder