Wordt de belofte van adaptieve technologie voor meer gepersonaliseerd leren al waargemaakt?

Sinds de introductie van e-learning wordt beloofd dat lerenden eenvoudiger datgene kunnen leren wat aansluit op hun belevingswereld, ervaringen, kennis en voorkeuren. Tot dusver worden de hooggespannen verwachtingen onvoldoende waargemaakt. Aan de andere kant ontwikkelt technologie zich in rap tempo, waardoor de mogelijkheden om leren meer te personaliseren, worden vergroot.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

3D printen als trend op gebied van ICT en onderwijs?

De laatste tijd wordt 3D printen als trend op het gebied van ICT in het onderwijs genoemd. In Engeland worden scholen van overheidswege actief gestimuleerd om 3D-printers aan te schaffen. Toch twijfel ik er aan of deze technologie een belangrijke e-learningtrend zijn. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geleerde lessen van deelname aan een MOOC

Dalit Levy blikt terug op zijn deelname aan een massive open online course volgens het connectivistische concept. Wat zijn zijn belangrijkste geleerde lessen, bijvoorbeeld wat betreft leerresultaten? En hoe zinvol kun je uitspraken doen over leerresultaten van MOOCs? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over MOOCs, big data en het schemergebied van onderwijs en commercie

Jade Davis heeft een kritische bijdrage geschreven over de relatie tussen MOOCs en big data. Zij beargumenteert dat aanbieders van massive open online courses zich niet zouden moeten gedragen als bedrijven als Facebook. De relatie tussen gebruiker en organisatie is namelijk van een andere orde. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hebben Massive Open Online Course een plek binnen ‘corporate learning’?

Deze vraag probeert Bert de Coutere te beantwoorden in de bijdrage ‘To MOOC, or not to MOOC’. De auteur blikt hierin terug op zijn eigen ervaringen met het opzetten en uitvoeren van een MOOC op het gebied van leiderschap. Hij verwacht dat MOOCs een plek binnen het ‘leerlandschap’ zullen verwerven,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder