Sessie e-learning trends en ontwikkelingen #SintLucas

Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiedag van SintLucas twee keer een korte sessie verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Ik heb daarbij vooral gekeken naar de relevantie van ontwikkelingen op het gebied van ICT voor de onderwijspraktijk. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

EMMA: een nieuw meertalig MOOC-platform #EUMOOCS

Gisteren is het het EMMA-project officieel gelanceerd. Twaalf universiteiten en bedrijven uit acht Europese landen geven dankzij automatische transcriptie toegang toy massive open online courses in verschillende talen. De Open Universiteit is één van de partners. Samen met twee collega’s ben ik namens de Open Universiteit betrokken bij dit project.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we MOOCs uit certificering financieren?

Het verdienmodel van Massive Open Online Courses is één van de kwetsbaarheden van dit fenomeen. Donald Clark meent dat de populariteit van Coursera’s Signature Track laat zien dat MOOCs wel degelijk gefinancierd kunnen worden. Ik heb echter nog steeds twijfels. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tussentijds toetsen leidt tot gerichter studeren in het voortgezet onderwijs

Tussentijds, formatief, toetsen leidt tot betere resultaten bij de eindbeoordeling. Dit zogenaamde ‘testing-effect’ is al langer geleden vastgesteld voor het hoger onderwijs. OU-promovenda Kim Dirkx heeft dit effect nu ook vastgesteld voor het voortgezet onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder