Drieëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Het gebruik van AI voor spionagedoeleinden? Dit is geen script voor een film uit de Mission Impossible-serie, maar realiteit. Een van de tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën) gaat daar over. Andere bijdragen kijken ook wat verder vooruit, bijvoorbeeld naar een nieuw onderwijsmodel waaraan OpenAI en de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De impact van de combinatie van leren op het werk en leren in een schoolcontext op de digitale leeromgeving

Binnen het beroepsonderwijs wordt al een jaar of tien onder meer door lector Ilya Zitter gepleit voor hybride onderwijs, dat wordt gedefinieerd als een manier om leren op het werk te combineren met leren in een schoolcontext. Hybride onderwijs stelt ook specifieke eisen aan de digitale leeromgeving. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De waarde van microcredentials voor lerenden, en de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering

Digital Promise heeft een interessante bijdrage geschreven over microcredentials. Zij benadrukken daarin de waarde van microcredentials voor de lerende. In deze blogpost vat ik hun opvatting samen en leg ik ook de relatie met een leven lang ontwikkelen en individualisering. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

IDEAS raamwerk voor online leren (ook relevant voor blended learning)

Het IDEAS-raamwerk van Florence Martin en Albert Ritzhaupt had ik tot nu toe gemist. Dit raamwerk beschrijft beproefde werkwijzen voor, tijdens en na het verzorgen van een online leertraject. Het raamwerk beoogt docenten te helpen onderwijs en opleiden van hoge kwaliteit te verzorgen en de ervaring en resultaten van lerenden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tweeëntwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe docenten aankijken tegen leertechnologie, deze ervaren en ermee omgaan

Binnen het onderwijs maken we intensief gebruik van veel leertechnologieën. De effectiviteit hiervan is echter afhankelijk van de wijze waarop docenten leertechnologie ervaren en toepassen. Recent onderzoek van het College Innovation Network (pdf) identificeert in dit verband enkele belangrijke bevindingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten leertechnologie verwerpen of accepteren

Bij de invoering van leertechnologie kun je stuiten op een gebrek aan bereidheid van docenten en opleiders om deze technologie te gaan gebruiken. Op basis van een paneldiscussie onderscheidt Emma Kate Fittes vier redenen. Volgens mij zijn er meer redenen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder