Effectieve didactiek in het basisonderwijs

De afgelopen week verscheen een interessant onderzoeksrapport waaruit blijkt welke pedagogisch-didactische strategieën bijdragen aan effectief basisonderwijs. Ook hier geldt dat de kwaliteit van de leerkracht van grote invloed is op de effectiviteit van het onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wordt draagbare technologie de volgende belangrijke e-learning trend?

Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor  onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Exit Google Glass?

Google Glass werd in 2012 met veel bombarie gelanceerd. Uiteraard (?) werd ook al gauw gekeken naar educatieve toepassingsmogelijkheden. Volgens John Dvorak zal Google echter stoppen met deze bril. Maar dat betekent niet dat 'wearable computing' als trend gaat verdwijnen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De flipped classroom bij taalonderwijs (en de rol van weblogs daarbij) #moocblou

Principes van de flipped classroom worden meestal toegepast bij Beta-vakken, aardrijkskunde of geschiedenis. Je kunt echter ook taalonderwijs met succes ’flippen’. Keuzes voor lerenden en weblogs spelen daarin een belangrijke rol. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder