Een lastig evenwicht bij ‘digitaal leren’

De recente snelle overgang naar afstandsonderwijs tijdens de COVID-19 pandemie heeft volgens Nicky Dulfer, Catherine Smith, Matthew Harrison en Mark Selkrig zowel uitdagingen als kansen opgeleverd. Dulfer cs benadrukken in hun recente industrierapport het belang van een mensgerichte aanpak in het online onderwijs. Maar wat houdt dit precies in en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden

De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verken ik de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe denken docenten/onderzoekers elders over smartphones in de klas?

Nederland is bepaald niet het enige land waar de discussie woedt over het gebruik van smartphones in de klas. The Conversation laat vier docenten/onderzoekers aan het woord die verschillend over dit onderwerp denken. Ik vat in deze blogpost de belangrijkste argumenten vóór en tegen samen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstijlen versus dual coding

Bij het ontwikkelen van online en blended learning kun je meerdere media inzetten. Met enige regelmaat wordt daarbij verwezen naar het fenomeen ‘leerstijlen’. Dat is niet terecht. Deze mythe wordt namelijk weleens verward met het concept van ‘dual coding‘. In Pitting Learning Styles Against Dual Coding beschrijft Megan Sumeracki de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Besparen deze vijf leertechnologieën docenten tijd?

Volgens docente Jennifer Hall is tijd de meest waardevolle hulpbron van een docent. Daarom is het volgens haar belangrijk om technologie te benutten die efficiënter werken bevordert. In haar bijdrage presenteert zij een aantal leertechnologieën die tijd kunnen besparen en de onderwijservaring helpen verbeteren. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Achtentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

ChatGPT en aanverwante technologieën houden me nog steeds van de straat, en dat terwijl ik de meeste tijd per week toch echt bezig ben met andere (omvangrijke) projecten op het gebied van technology enhanced learning (waarbij ik met name ChatGPT wel gebruik als assistent). Ik verwacht overigens dat generatieve AI

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs (artikel)

Deze week verscheen het vakblad TvOO, met daarin mijn artikel De invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs. In dit artikel bespreek ik de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico’s die het met zich meebrengt. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder