Hoe kun je student engagement in een leermanagementsysteem vergroten?

Een leermanagementsysteem (LMS) vormt vaak het hart van een digitale leeromgeving die wordt gebruikt voor het mogelijk maken van blended (en online) leren. Daarbij is in de praktijk niet altijd sprake van ‘student engagement’, terwijl dit wel van groot belang is. Volgens Renske de Beijer en Nynke Bos van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vierentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Mijn zomervakantie nadert en ik realiseer me dat ik zowaar ruim tien dagen geleden voor het laatst een bloemlezing over ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen heb geschreven. Hieronder vind je daarom weer tien samenvattingen van bijdragen over ChatGPT (en aanverwante technologieën). De toon is weer wisselend van aard, en dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Innovating Pedagogy 2023: nieuwe vormen van doceren en leren

Sinds 2012 publiceert de Britse Open Universiteit het rapport “Innovating Pedagogy” waarin men nieuwe vormen van doceren en leren beschrijft. Editie 2023 is gepubliceerd samen met het Centre for Innovation in Learning and Teaching van de Universiteit van Kaapstad, en presenteert weer tien innovatieve vormen van doceren en leren. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ChatGPT: revolutie of ontwrichting? Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies.

De afgelopen week verscheen in de nieuwsbrief van e-learning.nl een beschouwing van mijn hand over de huidige stand van zaken en discussies rond ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen. Deze beschouwing vind je ook hieronder. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Europese richtlijnen voor het valideren van informeel en non-formeel leren

Cedefop heeft onlangs de derde editie van Europese richtlijnen voor het valideren van non-formeel en informeel leren gepubliceerd. Het valideren van leerervaringen opgedaan buiten formele onderwijsinstellingen, kan worden gebruikt om de geschiktheid van een kandidaat voor een positie te voorspellen, om interne behoeften op het gebied van professionalisering en om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Factoren die leren beïnvloeden

In Learning Science Crash Course – Part 2 – Factors That Affect Learning onderzoekt auteur Julian Stodd de omstandigheden, eigenschappen en contexten die het leren beïnvloeden. Door rekening te houden met individuele, sociale en contextuele factoren, hebben we volgens Stodd de kans om inclusievere, boeiendere en effectievere leerervaringen te creëren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Smartphones niet meer welkom in de klas? Over soep, hitte en eten

“Kabinet geeft dringend advies aan scholen: telefoon uit de klas“, aldus de NOS gisteren. Bij menig tegenstander van de smartphone ging gisteren de vlag uit, alsof het grootste onderwijsknelpunt nu is opgelost. Bij nader inzien wordt de soep echter niet zo heet gegeten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijke rol van leidinggevenden bij onderwijsinnovaties met ict

Digitalisering stelt het beroepsonderwijs voor grote uitdagingen zoals het realiseren van flexibele opleidingstrajecten. Tegelijkertijd draagt digitalisering bij aan bij aan het oplossen van deze vraagstukken. Leidinggevenden spelen volgens Mariola Gremmen, Dana Uerz, Manon van Zanten, Huub Dekkers en Marijke Kral een belangrijke rol bij het vormgeven van innovatief onderwijs met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Scenario’s voor onderwijs in 2030

‘Education in 2030‘ is een rapport van 60 pagina’s waarin vier ontwikkelingen worden beschreven die het onderwijs beïnvloeden. De samenstellers schetsen op basis van deze ‘drijvende krachten’ vijf mogelijke scenario’s voor de toekomst van het onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verbondenheid bevorderen bij asynchroon online leren

In Building Community and Connection Between Students and Instructors in Asynchronous Courses verkent Lindsay Howard hoe docenten effectief kunnen communiceren en verbondenheid kunnen bevorderen binnen een asynchrone online leeromgeving. Zij deelt een aantal strategieën en principes met betrekking tot elkaar leren kennen, beter communiceren, empathie tonen en effectieve feedback geven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder