Online Educa Berlijn: persoonlijk leren, actief leren en het leren van feiten #oeb14

Dag 2 van de 20ste Online Educa Berlijn ging traditiegetrouw weer van start met twee plenaire sessies. Ik ben naar ‘Education’s Reality Check’ gegaan. Over persoonlijk leren, de lerende als ‘producent’ en het belang van feiten om misconcepties te bestrijden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

OEB: Verschillen tussen presentaties en praktijk? #oeb14

Een aantal jaren geleden heb ik opgemerkt dat er bij de Online Educa Berlijn wel eens sprake is van een kloof tussen geschetste vergezichten en de praktijk van alledag. Tijdens  presentaties worden bestaande manieren van en systemen voor onderwijs, opleiden en leren regelmatig ter discussie gesteld. Als je vervolgens praktijksessies

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste e-learning trends volgens Howard Rheingold #oeb14

Tijdens de middagpauze had ik als redactielid van e-learning.nl kort de gelegenheid om te spreken met één van de internationale e-learning veteranen, Howard Rheingold. Wat zijn volgens heb de drie belangrijkste trends op het gebied van e-learning van de afgelopen 20 jaar? This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa Berlijn: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14

De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kunnen we het didactisch ontwerp van Massive Open Online Courses verbeteren?

De Open Universiteit verzorgt sinds een aantal jaren online masterclasses. In een artikel in het Turkish Online Journal of Educational Technology beschrijven twee collega’s en ik didactische ontwerpprincipes op basis van literatuur over afstandsleren, het ontwikkelproces en de evaluatie van deze masterclasses in relatie tot deze ontwerpprincipes. De uitkomsten zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder