Online Educa Berlijn: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14

De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kunnen we het didactisch ontwerp van Massive Open Online Courses verbeteren?

De Open Universiteit verzorgt sinds een aantal jaren online masterclasses. In een artikel in het Turkish Online Journal of Educational Technology beschrijven twee collega’s en ik didactische ontwerpprincipes op basis van literatuur over afstandsleren, het ontwikkelproces en de evaluatie van deze masterclasses in relatie tot deze ontwerpprincipes. De uitkomsten zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer aandacht voor data ethiek

Achterhaalde wetgeving, zwakke vormen van zelfregulatie en onvoldoende institutionele waarborgen ten aanzien van privacy. Deze factoren spelen een rol bij massive open online courses. Het risico bestaat dat de wal op een gegeven moment het schip zal keren, en belanghebbenden hun interesse voor MOOCs gaan verliezen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ophef over Basispoort geen storm in een glas water

De afgelopen week ontstond er de nodige reuring omtrent ogenschijnlijke privacyschending op basisscholen. RTL Nieuws berichtte dat privégegevens van leerlingen zouden worden doorgespeeld aan uitgevers. Ik wil dit incident in een wat breder perspectief plaatsen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactie bevorderen met behulp van internet en sociale media

Hoe kun je internettechnologie gebruiken voor het vormgeven van krachtige leeromgevingen, waarbij interactie een belangrijke rol speelt? Deze vraag stond centraal tijdens het college dat ik vandaag in het kader van de leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching uit Utrecht heb verzorgd. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder