Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District?

Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?

The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst

De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De beperkingen van het ‘performance-denken’

“We moeten meer kijken naar de ‘performance’ van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd”. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit ‘performance-denken’ heeft echter ook beperkingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste psychologische principes voor leren en onderwijs

Wat weten we vanuit de psychologie over leren en onderwijs? De ‘coalitie’ voor psychologie in scholen en het onderwijs’ van de American Psychological Association (APA) heeft hiervoor twintig principes uitgewerkt (pdf). Opvallend is het ontbreken van expliciete aandacht voor de rol en invloed van ICT. Dat maakt de principes niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder