De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI)

Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen

Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De belangrijkste tekortkomingen van blockchaintechnologie

Blockchain-technologie is bekend geworden dankzij crypto-geld zoals de Bitcoin. De onderliggende technologie kan echter voor veel meer doeleinden worden gebruikt. De verwachtingen waren en zijn dan ook hooggespannen. Volgens Bernard Marr heeft blockchain-technologie echter vijf belangrijke tekortkomingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zevenendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Dit is de zevenendertigste maar mogelijk ook de laatste bloemlezing over generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT. Je kunt nog een week aangeven wat jouw voorkeur is ten aanzien van mijn blogposts over dit onderwerp. In deze blogpost besteed ik in elk geval onder meer aandacht aan een recent onderzoek over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dimensies onderwijs flexibel organiseren

In 2016 verscheen de SURF-publicatie Onderwijs op Maat anno 2016 (pdf). Daarin onderscheidt SURF vijf dimensies waarop je onderwijs kunt flexibilisering. Eerder dit jaar publiceerden Kohnstamm Instituut en Kennisnet het model ‘Dimensies flexibel organiseren van onderwijs’ waarin zij aan de hand van zeven dimensies laten zien hoe scholen flexibel onderwijs kunnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele conclusies uit recent onderwijsonderzoek (o.a. naar educatieve video’s)

De Onderwijswetenschappen blog van de Universiteit Utrecht heeft onlangs weer verschillende lezenswaardige bijdragen geplaatst over recent onderwijsonderzoek. In deze blogpost vat ik belangrijke conclusies samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder