Leidt professionalisering van docenten tot meer engagement van lerenden?

Neemt het engagement, de betrokkenheid, van lerenden bij online leren toe als je docenten professionaliseert in de wijze waarop zij engagement kunnen bevorderen? Een positief antwoord op deze vraag biedt ook zicht op de effectiviteit van professionalisering. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je er voor zorgen dat lerenden binnen een MOOC ‘bij de les’ blijven?

Dankzij het verzamelen van grote hoeveelheden data en analysetechnieken op het gebied van ‘machine learning’ beschikken we over meer mogelijkheden om potentiële uitvallers uit (grootschalige) online cursussen te identificeren. Vervolgens komt het aan op het plegen van effectieve interventies. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn Top 10 leertechnologieën (Top 10 learning tools) editie 2015 @C4LPT

Sinds 9 jaar inventariseert Jane Hart wat de honderd meest gebruikte technologieën zijn die leerprofessionals wereldwijd inzetten voor leren. Ik heb diverse keren mee gedaan aan deze inventarisatie. Ook nu deel ik weer mijn top 10 aan leertechnologieën. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

School At Sea: horizon verbreden en ‘gewoon’ les krijgen

Een paar jaar geleden was er ‘gedoe’ rond jongeren die de wereld rond wilden zeilen, maar daardoor regulier onderwijs zouden moeten missen. Via School At Sea zeilen leerlingen de West Indische handelsroute, maar volgens zij tegelijkertijd onderwijs. Tess Hille uit Helmond is zo’n leerlinge (en zij zoekt nog sponsors). This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je docenten ondersteunen bij het gebruik van ICT in het onderwijs?

Eén van de grote uitdagingen van het onderwijs is om te bevorderen dat de meerderheid van de docenten ICT op een strategische en didactische goede manier gebruikt. Docenten verdienen daarbij ondersteuning. Maar je zult hen ook moeten betrekken bij de vormgeving van die ondersteuning. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we ICT maar uit ons onderwijs verbannen vanwege de ‘donkere kanten’ ervan?

Het wordt hoog tijd dat we meer oog hebben voor de aantasting van menselijke en democratische waarden door ICT. De onderliggende ideologie reduceert mensen namelijk tot enen en nullen, tot programmeerbare eenheden. Een consequentie daarvan is om ICT uit het onderwijs te bannen. Aldus criticaster Audrey Watters onlangs tijdens een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder