Puur cyberpesten emotioneel minder schadelijk dan ‘persoonlijk’ pesten

Ik heb altijd gedacht dat cyberpesten meer schade kon aanrichten dan ‘persoonlijk’ pesten. Het is immers heel lastig om online sporen uit te wissen, waardoor pesterijen je heel lang kunnen achtervolgen. Puur cyberpesten blijkt echter minder schadelijk te zijn dan ‘persoonlijk’ pesten. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

#Mediawijsheid in de klas aanwinst voor de onderwijspraktijk

Sinds kort kun je de publicatie “Mediawijsheid in de klas” bestellen. Deze blogpost bevat mijn bespreking. Volgens mij mag dit fraaie boek niet ontbreken in de boekenkast van onderwijsprofessionals, die zich op welke manier dan ook met mediawijsheid bezighouden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van formatief toetsen en peer assessment op student engagement binnen MOOCs.

Formatieve toetsen en strategieën op het gebied van peer assessment kunnen de betrokkenheid van lerenden bij massive open online courses vergroten. Dat stelt eCampus News op basis van een Catalaanse analyse van zeven MOOCs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Inschrijven online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut

Onlangs blogde ik over een gratis online masterclass over motivatie en onderwijs, die Rob Martens van het Welten-instituut (OU) van 24 juni tot en met 1 juli  verzorgd.  Inmiddels kun je je voor deze masterclass inschrijven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Actief leren in de virtual classroom

Anno 2015 beschikken we over breedband en krachtige technologieën waardoor we webinars of virtual classrooms kunnen faciliteren, waar lerenden plaatsonafhankelijk en tijdgebonden leren. We moeten daarbij wel extra goed nadenken over de didactiek die we daarbij hanteren. Diana Howles pleit zelfs voor een ‘flipped virtual classroom’ waar sprake is van actief

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder