Serious gaming interventie over ‘verlies van autonomie, door ongevraagde hulp’

Mensen in een rolstoel ervaren regelmatig dat anderen hen (goedbedoeld) willen helpen. Maar wat doet dat met het gevoel voor zelfstandigheid en onafhankelijkheid? Daarover heeft Jeroen de Graauw een Serious Gaming interventietraject ontworpen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drieëndertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Bloemlezing drieëndertig over generatieve AI-toepassingen, zoals ChatGPT, bevat zes uitgebreide samenvattingen van artikelen. Daarin wordt onder meer vooruitgeblikt op de doorontwikkeling van generatieve AI. Een andere bijdrage gaat over een studie waarin wordt onderbouwd dat generatieve AI het werk van docenten vooral zal versterken. Weer een andere bijdrage betreft een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Mijn weblog bestaat vandaag twintig jaar

Vandaag is het twintig geleden dat ik gestart ben met bloggen. Inclusief dit bericht heb ik in die periode 8.499 berichten geschreven over ’technology enhanced learning’. Wat zijn volgens mij in deze periode de belangrijkste ontwikkelingen geweest op dit terrein? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ChatGPT: vloek en/of zegen voor onderwijs en L&D (mijn bijdrage aan de Online Educa 2023) #oeb23

Over zo’n vijf weken vindt de Online Educa in Berlijn plaats. Op vrijdag 24 november 2023 werk ik om 12 uur mee aan een sessie met als titel AI Tools for Reducing Teaching Workload and Enhancing Learning Outcomes. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De poging van Mark Zuckerberg om het onderwijs te veranderen is niet volgens plan verlopen

Tech miljardairs zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg betalen weinig belasting, maar besteden wel een deel van hun vermogen aan goede doelen. Het onderwijs kan daarbij vaak op hun warme belangstelling rekenen. De tech-miljardairs hebben daarbij vaak ook de ambitie om het onderwijs te veranderen. Matt Barnum laat zien dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder