Is er een verband tussen gezond leven en leerprestaties van volwassenen?

Deze vraag is onderzocht door Jérôme Gijselaers die gisteren zijn proefschrift ‘Biological Lifestyle Factors in Adult Distance Education: Predicting Cognitive and Learning Performance’ bij de Open Universiteit heeft verdedigd. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Data science helpt kwaliteit onderwijs te verbeteren (mits….)

Tijdens de Dag van het Onderwijs van de Open Universiteit heeft Rob Koper in een keynote laten zien hoe ‘data science’ inzicht kan bieden in patronen van het studiegedrag. Op basis hiervan kun je op verschillende niveaus interventies plegen om bijvoorbeeld uitval te voorkomen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning design: activerend en motivatie-bevorderend leren met ICT

Vanochtend heb ik het ochtendgedeelte verzorgd van module 3 van SBO-cursus Blended Learning Design. Ik ben daarin vooral ingegaan op vormen van actief leren met behulp van ICT, en op activiteiten die je kunt uitvoeren om de motivatie van lerenden bij blended learning te bevorderen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Student engagement: belangrijk en complex

De betrokkenheid van lerenden wordt vaak gezien als een belangrijke ‘beïnvloeder’ van studiesucces. Tegelijkertijd blijkt het een complex concept te zijn. Ik heb vanmiddag twee publicaties over dit onderwerp gelezen waarvan in in deze blog post de belangrijkste elementen wil presenteren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder