Generatieve AI verantwoord inzetten: welke afspraken maken we?

Ik heb gisteren tijdens de conferentie AI: De Creatieve (R)evolutie in het Onderwijs van SinLucas en Grafisch Lyceum Rotterdam twee keer een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen onderwijsinstellingen, om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, GPT’s, Claude en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vernieuwde post-bachelor opleiding e-learning start januari 2024

Vanaf 23 januari 2024 biedt de Foundation for Corporate Education (FCe) de postbachelor opleiding e-learning aan. Deze opleiding is recent vernieuwd en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een bijdrage als gastdocent van drie onderdelen. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijfendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Er is binnen een week weer veel geschreven over en gebeurd ten aanzien van generatieve AI-toepassingen. Elon Musk heeft bijvoorbeeld ‘Grok’ aangekondigd, als een concurrent van ChatGPT, Google Bard of Claude. In Nederland gaat onder meer SURF aan de slag met het ontwikkelen van een eigen taalmodel. Er heeft zelfs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Lerenden ondersteunen om met succes microcertificaten te behalen

Microcredentials zijn volgens Kristin Franklin een belangrijke manier voor volwassen lerenden om hun bekwaamheden op specifieke vakgebieden aan te tonen. Zij stelt echter dat het met succes behalen van microcredentials veel ondersteuning vereist waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften van volwassen lerenden. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Heroverweging van het onderwijs als gevolg van digitalisering

Karen MacGregor doet verslag van het UN Higher Education Sustainability Initiative (HESI) Global Forum dat in juli plaatsvond. Daar stelde professor Tshilidzi Marwala, rector van de United Nations University, onder meer dat digitalisering en toenemende mondiale ongelijkheid zou moeten leiden tot een “fundamentele heroverweging” van het (hoger) onderwijs. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf manieren om lerenden betrokken te houden bij online leren

In Sparking online joy: five ways to keep students engaged beschrijven Andrés Ordorica, Marcello Crolla en Lizzy Garner-Foy van de Universiteit van Edinburgh vijf ‘leidende principes’ voor het ontwerpen van korte online cursussen waarbij lerenden betrokken blijven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vierendertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)

Ik wil me op voorhand excuseren voor deze vierendertigste bloemlezing over generatieve AI. Deze blogpost bevat namelijk maar liefst zeven langere samenvattingen van bijdragen. De bijdragen gaan bovendien niet over generatieve AI en leren, opleiden en onderwijs. Maar elke bijdrage heeft wel invloed op leren, opleiden en onderwijs. Lees dus

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Afspraken over het gebruik van ChatGPT (en aanverwante technologieën) binnen jouw organisatie

Ik heb gisteren tijdens AI-deas for learning van SBO een sessie verzorgd over het maken van afspraken, regels en richtlijnen binnen organisaties om op een verantwoorde manier gebruik te maken van generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT, Google Bard en MidJourney. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Introductie ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel

De bijdrage “Introducing ByFlex Course Design: A Bimodal Flexible Course Model” van Kerrie Shields bespreekt het ‘bimodale’ flexibele onderwijsmodel (ByFlex). Deze bijdrage verkent hoe ‘ByFlex’ voordelen biedt voor zowel lerenden als docenten, voornamelijk door (relatieve) eenvoud en flexibiliteit. Desondanks kleven m.i. ook beperkingen aan  dit model. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder