Gisteren is het programma van editie 2016 van de Next Learning definitief bekend geworden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOntwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning
Gisteren is het programma van editie 2016 van de Next Learning definitief bekend geworden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderProfessionals zijn in toenemende mate zelfverantwoordelijk voor hun eigen leren en ontwikkelen. Veel professionals weten echter niet hoe zij die zelfverantwoordelijkheid kunnen invullen, hoe zij dit moeten doen. Jay Cross heeft daarom enkele maanden geleden het boek ‘Real Learning’ geschreven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderDonald Clark heeft kritiek op de wijze waarop blended learning zich heeft ontwikkeld. Volgens mij is zijn kritiek echter gebaseerd op een verkeerd uitgangspunt. Al deel ik wel de richting die hij kiest ten aanzien van wat te doen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderHet einde van het jaar is altijd een periode van terugblikken en reflectie. Harold Jarche heeft zijn blogposts van 2015 nog eens bekeken, en deelt zijn gedachten over persoonlijk en ‘sociaal leren’ in deze tijd van netwerken. In deze blogpost geef ik de kern hiervan weer, en maak ik opmerkingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderOp verzoek van een klant heb ik vandaag een sessie gefaciliteerd over de markt van leertechnologieën, en de selectie daarvan. Aangezien de aard van e-learning in de loop der jaren is verbreed, is deze markt een stuk complexer geworden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderVanavond heb ik weer een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning verzorgd. Een aantal trends heb ik daarin niet behandeld. Die beschrijf ik in deze bijdrage. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderVlak voor de Kerst heb ik weer eens aandacht besteed aan het SAMR-model. Dit model wordt gebruikt om te beschrijven hoe je ICT in het onderwijs kunt inzetten. Patrick Koning vraagt zich daarbij af of de vier manieren in dit model, geen kwestie van het perspectief van de docent zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderTijdens de laatste Online Educa Berlijn verzorgde Donald Clark een flitsende presentatie over 2500 jaar leertheorieën. Ik heb die presentatie toen maar deels gevolgd, en er daarom niet over geblogd. Vandaag is een video-opname van zijn sessie online verschenen, die wat mij betreft wat kritiekloos wordt gedeeld (als ik mijn
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderVanaf vandaag kan mijn boek “E-learning. Trends en ontwikkelingen” gratis worden gedownload. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verderBeoordelingscycli fungeren binnen arbeidsorganisaties vaak als belangrijk managementinstrument. Helaas laat de effectiviteit ervan te wensen over. Een gezonde aanspreekcultuur lijkt een bruikbaar alternatief. Opvallend hierbij is ook de parallel met opleiden en onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Lees verder