Is de elektronische leeromgeving te vergelijken met V&D?

Het faillissement van V&D heeft diverse oorzaken. Onvoldoende beleving en onvoldoende focus op de doelgroep zijn daar twee van. De afgelopen week kreeg ik de vraag gesteld of elektronische leeromgevingen niet te vergelijken zijn met het failliet gegane warenhuis. In deze blogpost probeer ik een antwoord te geven op deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectie cursus Blended Learning Essentials #Flble1

De afgelopen weken heb ik deelgenomen de FutureLearn-cursus over blended learning essentials. In deze blogpost blik ik hier op terug. Ondanks dat het een basiscursus betrof, vond ik het toch een leerzame ervaring. Met name vanwege de opzet en doordat ik geconfronteerd wordt met een risico van zelfgestuurd online leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer gaan we eens systematisch, agile en integraal aan de slag met leertechnologie? #cviov

De afgelopen dagen heb ik in Groningen de tweejaarlijkse conferentie over onderwijsvernieuwing en ICT van het Consortium voor Innovatie bezocht. In deze blogpost blik ik terug op deze twee dagen. Eén van de zaken die me is opgevallen dat we vaak fragmentarisch bezig zijn met ‘technology enhanced learning’. Er worden

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blended learning ontwikkelen via ‘agile’ ADDIE #cviov

ROC Midden-Nederland is betrokken bij een Europees project waarbinnen een handboek e-learning in ontwikkeld wordt. Binnen dat handboek neemt een ontwikkelaanpak een belangrijke plaats in. Deze ontwikkelaanpak -gemaakt door Margriet Wassing- is gebaseerd op het TPACK-model en op het ADDIE-model dat ‘agile’ wordt toegepast. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Integrale beroepsopdrachten als fundament voor toekomstgericht onderwijs #cviov

In Zuid-Limburg zijn onderwijsinstellingen en bedrijven bezig het techniekonderwijs op een fundamenteel andere manier aan het inrichten. Deze aanpak kan een voorbeeld vormen voor andere sectoren. Integrale beroepsopdrachten spelen hierbij een cruciale rol. Harry Vaessen en Dimphy Kees (van Arcus College) gingen in op deze vorm van toekomstgericht MBO. Volgens

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gilde BYOD: impressie van een implementatieproces #cviov

Mijn oud-collega’s Pedro van de Schoor en Alexander Godschalk van Gilde Opleidingen gingen in op hoe dit ROC de implementatie van ICT een forse impuls heeft gegeven. Daarbij leunden zij op het Vier in Balans-model. Deskundigheidsbevordering is daarbij nog steeds een aandachtspunt. De sleutelfactor van een succesvol gebruik is de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder