Onderzoek naar adaptief leren met vooralsnog niet zo positieve uitkomsten

Adaptieve leertechnologie is één van de belangrijkste beloftes op het gebied van technology enhanced learning van dit moment. Deze toepassingen zouden het onderwijs beter in staat stellen om met succes in te spelen op individuele leervragen. Adaptief leren zou daarmee eindelijk flexibilisering mogelijk maken. Momenteel lijken deze beloftes helaas nog

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality: een valse belofte voor het onderwijs?

“Virtual reality” wordt gezien als een belangrijke technologische ontwikkeling met veel betekenis voor het onderwijs. Om de toekomst ervan te kunnen duiden, moet je je echter in de historie verdiepen. Op dit moment is VR-technologie nog niet krachtig genoeg, en zijn geavanceerde toepassingen vanwege de complexiteit en kosten nog niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Makers + Shakers op het gebied van ICT en onderwijs

“Makers + Shakers of edtech” is een selectieve index van initiatiefnemers van innovaties in het onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De samenstellers gebruiken te grote woorden, maar daarmee is “Makers + Shakers” niet oninteressant. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moet een organisatie gebruikers ondersteunen bij de ontwikkeling van basale ICT-vaardigheden?

Informatie- en communicatietechnologie is al jaren nauw verweven met ons dagelijks leven, en wordt ook in toenemende mate gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Een relevante vraag is dan in hoeverre organisaties gebruikers moeten ondersteunen bij het gebruik van ICT, en in welke mate gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kijk naar het gedrag van lerenden, niet naar hun achtergrond (bij uitval)

Studenten die vaker inloggen in een digitale leeromgeving, vallen minder snel uit. Wat daar de redenen van zijn, weten we niet precies. Toch illustreert dit dat het analyseren van online studiegedrag kan leiden tot betrekkelijk eenvoudige maar effectieve interventies. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder