WWWDOT als instrument om informatie te selecteren

Gisteren besteedde ik aandacht aan acht essentiële digitale vaardigheden. De ontwikkeling van informatievaardigheden is daar een belangrijk onderdeel van. Aan de Universiteit van Michigan hebben ze een raamwerk ontwikkeld dat lerenden kan helpen om informatie op internet te evalueren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De oorsprong en waarde van ’70-20-10’

Onderzoek naar ’70-20-10’ heeft vooral betrekking op ‘leiderschap’. Dat maakt dat je voorzichtig moet zijn met het generalisaties van dit model. Ook valt op 25% van de meest belangrijke leerervaringen niet binnen dit referentiekader valt. Het belangrijkste aan dit model is echter de erkenning en waardering van andere leeractiviteiten dan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom en hoe onderwijsinstellingen van digitale leeromgeving veranderen

Bijna twintig jaar geleden implementeerden onderwijsinstellingen voor het eerst elektronische leeromgevingen. Op dit moment overweegt een aantal om over te stappen naar een andere digitale leeromgeving. Wat zijn redenen van instellingen, en welke tips heeft men voor anderen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologische ontwikkelingen luiden vierde industriële revolutie in

Leren, opleiden en onderwijs vindt altijd plaats binnen een maatschappelijke context. Deze context is van invloed op de inhoud van datgene wat we leren, en de wijze waarop we leren. Volgens het Wereld Economisch Forum staan we aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, die bepalend zal zijn voor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De voordelen van artificiële intelligentie voor het hoger onderwijs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie biedt volgens Rose Luckin vier kansen voor het hoger onderwijs. Het fraaie van haar bijdrage is dat zij via het benoemen van deze kansen flinke kritiek uit op bestaande toepassingen van AI. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maatregelen noodzakelijk om sociale kwestie 2.0 tegen te gaan

De laatste tijd besteed ik veel aandacht aan een technologische trend , die steeds meer impact lijkt te krijgen op ons bestaan: robotisering. Het cliché dat deze ontwikkeling kansen en risico’s met zich mee brengt, klopt ook nu weer als een zwerende vinger. Op tal van terreinen zijn daarom maatregelen nodig om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke onderwijsactiviteiten kunnen niet door een robot worden uitgevoerd?

Half juli schreef ik over beroepen die waarschijnlijk niet vervangen kunnen worden door robots.  De aard van het werk is daarbij van invloed. Welke onderwijsactiviteiten kunnen bijvoorbeeld niet worden gerobotiseerd? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder