HRD in Evolutie en Van analoog opleiden naar virtueel leren (hoofdstuk) #evolutieHRD

Vandaag is het boek “Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep” gepresenteerd. Dit boek gaat over strategische ontwikkelingen op het gebied van human resource development. Ik heb het hoofdstuk “Technology enhanced learning. Van analoog opleiden naar virtueel leren” geschreven (pdf). Rob Poell gaf bij deze boekpresentatie een inleiding over HRD als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maak cross-over leren mogelijk binnen reguliere curricula

‘Cross-over’ is een hippe term voor een betrekkelijk nieuwe vorm van samenwerking, die ook binnen het onderwijs schoorvoetend wordt toegepast. Het past echter maar moeilijk binnen de bestaande regelgeving. Het zou doodzonde zijn als initiatieven om die reden in de kiem worden gesmoord. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer waardering voor de IT’er binnen onderwijsorganisaties en opleidingsinstituten

IT’ers zijn een onmisbare schakel geworden binnen organisaties die zich bezich houden met leren, onderwijs en opleiden. Toch krijgen ze lang niet altijd de waardering die ze verdienen. Meer inzicht in hun werk en het bevorderen van dialoog zijn m.i. van belang. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De flexibele digitale leeromgeving als ‘puberseks’?

Binnen het (hoger) onderwijs wordt al vele jaren gesproken over de digitale leeromgeving van de toekomst als een flexibele en persoonlijke leeromgeving. Dit stelt hoge eisen aan de ICT-architectuur van instellingen. Ik vraag me langzamerhand af of de vergelijking met ‘puberseks’ daarbij niet opgaat: we praten er veel over, maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder