Mijn sessie tijdens de Online Educa Berlijn: leertechnologie vanuit didactisch perspectief beoordelen #OEB16

De Online Educa Berlijn heeft dit jaar weer een vol en in potentie sterk programma (je moet wel goed kiezen). Zo verzorgen Roger Schank en Andreas Schleicher twee van de openingskeynotes. Ik mag zelf ook een bijdrage leveren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe maken docenten gebruik van een digitale leeromgeving?

Bij BlackBoard hebben ze deze vraag onderzocht door grote hoeveelheden data over het gebruik van de digitale leeromgeving van BlackBoard te analyseren. Dit leidt tot bepaalde patronen die laten zien dat ‘substitutie’ nog steeds een dominante toepassing is en er weinig sprake is van online leeractiviteiten. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voordelen van mobiele technologie volgens docenten

Een omvangrijk onderzoek laat zien dat Amerikaanse docenten en bibliothecarissen best een positief beeld hebben over de voordelen van mobiele technologie voor leren. Het belangrijkste voordeel heeft overigens relatief weinig waarde voor de effectiviteit van leren. Ook vraag ik me af of onderzoekers en docenten dezelfde beelden hebben bij gehanteerde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toenemende onderlinge afhankelijkheid technologieën maakt waarborgen voor continuïteit belangrijker

Dankzij het ‘internet der dingen’ neemt de onderlinge afhankelijkheid tussen objecten en de afhankelijkheid van technologieën zoals sensoren sterk toe. Tegelijkertijd leidt dit tot risico’s die de continuïteit van veel zaken in gevaar kan brengen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Komt de dag dat computers docenten kunnen vervangen dichterbij? #OEB16

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie kent een lange historie. In toenemende mate wordt AI toegepast in ons dagelijks leven. Dankzij ‘technologische’ ontwikkelingen als big data, cloud computing, slimmere robotica en krachtige sensor-technologie ontstaan op tal van terreinen digitale assistenten die sterk op mensen lijken. Leren, opleiden en onderwijs zullen hier vermoedelijk

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nieuwe opdracht: programmamanager digitale leeromgeving Zuyd Hogeschool

Per 1 oktober j.l. heb ik de opdracht als projectleider binnen het yOUlearn-programma van de Open Universiteit afgerond. Na de zomervakantie ben ik al begonnen aan een nieuwe meer omvangrijke opdracht: programmamanager digitale leeromgeving bij de overburen van de OU, Zuyd Hogeschool. Ik realiseer me dat ik hier nog niet uitgebreid over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder