Intrinsieke motivatie en online en blended leren

Jessica Koehler besteedt aandacht aan onderzoek naar ‘need-supportive teaching‘ om de intrinsieke motivatie bij online en blended learning te bevorderen. Zij vertaalt de bevindingen ook in strategieën die docenten kunnen toepassen bij online en blended learning. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie basisvoorwaarden voor succesvol online leren

Volgens Susan Sibert en collega’s heeft de overhaaste overgang naar volledig online onderwijs, als gevolg van de COVID-19 pandemie,  geleid tot nieuwe inzichten en methodes als het gaat om het voorbereiden op online leren. Deze auteurs presenteren drie basisvoorwaarden waaraan je zou moeten voldoen om online leren tot een succes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Aftrap AI Advisory Board ROERCollege Schöndeln

Een AI Advisory Board is een platform waarin lerenden, ouders/verzorgers, medewerkers (waaronder docenten en directieleden) en andere betrokkenen een stem kunnen krijgen in hoe AI binnen een schoolorganisatie ingevoerd en gebruikt kan worden. Gisteravond vond de aftrap plaats van de AI Advisory Board van ROERCollege Schöndeln. Ik mag deze adviesraad

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De 10 belangrijkste onderwijsonderzoeken van 2023 (volgens Edutopia)

Youki Terada en Stephen Merrill vatten voor Edutopia de volgens hen tien belangrijkst onderzoeken over onderwijs samen. De diversiteit aan thema’s is groot. Van het gebruik van integratie van AI, het belang van sociaal-emotioneel leren tot een andere benadering van leesonderwijs. Waar komen de belangrijkste bevindingen in de kern op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI: Rathenau Scan (en uitkomst peiling behoefte bloemlezingen generatieve AI)

Het Rathenau Instituut heeft een scan over generatieve AI (GAI) samengesteld waarin men de balans probeert op te maken ten aanzien van een ontwikkeling die flink in beweging is. Deze blogpost bevat een bespreking van dit rapport. Ik doe ook verslag van mijn peiling over de behoefte aan bloemlezingen op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kansen van “immersive learning” voor leren en ontwikkelen

Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder