Waarom het niet slim is AI-bots te verbieden jouw artikelen te laten lezen

Verschillende nieuwssites, zoals The Guardian of de New York Times, staan generatieve AI-toepassingen niet meer toe om artikelen van hun sites te halen en hun taalmodel ermee te voeden. Ook andere websites en weblogs kunnen dat doen door een stukje code toe te voeren aan de website. Op zich heb

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Privacy-uitdagingen voor het onderwijs (volgens de Autoriteit Persoonsgegevens)

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft in een recent rapport de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van privacy in de Nederlandse onderwijssector geanalyseerd, met een focus op de periode 2021-2022 en deels begin 2023. Dit rapport belicht vorderingen en uitdagingen in het naleven van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zullen chatbots gaan doceren?

De opkomst van generatieve AI heeft volgens Natasha Singer een droom van ‘Silicon Valley’ nieuw leven in geblazen: chatbots zouden leren op maat voor lerenden mogelijk kunnen maken. Singer waarschuwt echter dat eerdere pogingen hiertoe deze belofte niet hebben waargemaakt. Ik mis in haar betoog overigens een aantal argumenten. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik je Facebook? Dan houden duizenden bedrijven jou waarschijnlijk in de gaten

De bijdrage Each Facebook User is Monitored by Thousands of Companies heeft niks te maken met online of blended learning, maar alles met digitale geletterdheid. Ik vat deze bijdrage hieronder samen omdat de ‘surveillance society‘ een nog grotere reikwijdte heeft dan we waarschijnlijk al vermoedden. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voor- en nadelen van generatieve AI voor gepersonaliseerd leren

Als het gaat om onderwijs wordt (generatieve) AI vaak gekoppeld aan gepersonaliseerd leren. Deze benadering is echter niet zaligmakend. Philippa Hardman verkent in deze bijdrage de voor- en nadelen van AI-gepersonaliseerd leren en de potentie van AI bij het faciliteren van samenwerkend leren. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zijn microcredentials niet van strategisch belang voor veel onderwijsinstellingen?

Inside Higher Ed besteedt aandacht aan een recent rapport van UPCEA (University Professional and Continuing Education Association) waarin de huidige status en uitdagingen van alternatieve manieren van kwalificeren in het onderwijs wordt besproken. Daaruit komt steun voor alternatieve manieren van kwalificeren naar voren, maar blijkt ook dat deze manieren maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder