Debat over het veronderstelde vernietigende karakter van smartphones

Al vele eeuwen lezen we verhalen over de verloedering van de jeugd. Opvoeding, televisie en andere omgevingsfactoren zouden er debet aan zijn. Tijdens ‘zomertijd, komkommertijd’ woedde er online een fel debat over de smartphone en sociale media als verdelgers van de jeugd. Zullen we afspreken voortaan op voorhand de nuance

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online compliancy trainingen volgens een ander concept? #RethinkCompliance

Compliance trainingen zijn trainingen die werknemers verplicht zijn te volgen over wet- en regelgeving (extern, maar ook bedrijfsbeleid) van toepassing is op hun dagelijks werk. Deze trainingen wordt dikwijls online verzorgd, maar zijn allesbehalve populair. Kan dat niet anders? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren

Technologische ontwikkelingen en veranderende opvattingen over leren en ontwikkelen hebben belangrijke gevolgen voor leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik tien ontwikkelingen op het gebied van digitaal leren samen, en voorzie ze waar nodig van commentaar. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tech-bedrijven gaan ook data verzamelen over ons offline gedrag (ook op het gebied van leren?)

Silicon Valley-bedrijven houden zich al lange tijd bezig met het verzamelen, analyseren en te gelde maken van grote hoeveelheden data. Tot dusver gebeurde dat vooral met ons online gedrag. Nu is ook ons offline gedrag aan de beurt. Ik zie hier ook relevantie voor onderwijs en opleiden (augmented learning). This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is de robot docent in opkomst?

De invloed van artificiële intelligentie en robotisering zal de komende jaren alleen maar toenemen. In welke mate zullen deze technologische ontwikkelingen onderwijs en opleiden beïnvloeden? Krijgen we te maken met een robot docent? En in welke mate krijgen opleidingen en onderwijs te maken met ‘bias’? This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kom in actie: regering Trump tast internetvrijheid aan (en de Nederlandse overheid ook)

Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil een internet provider verplichten alle data te overhandigen van een anti-Trump website. Daarbij gaat men heel ver. Avaaz is hier een petitie tegen gestart, die het tekenen absoluut waard is. Onze overheid kan op deze manier de internetvrijheid overigens ook aantasten. En ook daar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitaliserings-sceptici hebben beperkte opvatting van digitalisering en onderwijs

Het afgelopen weekend verscheen in Trouw het artikel ‘Is kennis niet een beetje achterhaald?’ In dit artikel wordt ‘digitalisering van het onderwijs’ gekoppeld aan de (m.i. onzinnige) discussie of je kennis nog via onderwijs moet verwerven. Ik stoor me hier aan. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder