Europese industriëlen pleiten voor meer aandacht voor digitale bekwaamheden en ‘digitaal leren’

We schijnen aan de vooravond te staan van de vierde industriële revolutie, die door een voortschrijdende digitalisering wordt veroorzaakt. Volgens een groep Europese industriëlen vraagt dat om een investering in digitale bekwaamheden van aankomende en zittende werknemers. Technology enhanced learning speelt daar een belangrijke rol bij. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waar blijft de Kennisnet Onderwijsmodus app?

De afgelopen week werd online weer een verhitte discussie gevoerd over de vraag of het mogelijk is smartphones verantwoord tijdens de les te gebruiken.  Persoonlijk denk ik dat een ‘Onderwijsmodus’-app daarbij kan helpen. Een mooie taak voor Kennisnet? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bekijk de ontwikkeling van leertechnologie vanuit historisch en ideologisch perspectief

“Als je vandaag wilt begrijpen, moet je op zoek gaan naar gisteren” schijnt de Amerikaanse auteur Pearl Buck ooit geschreven te hebben. Wat mij betreft geldt dat ook voor de ontwikkeling van leertechnologie. Wees je bewust van de ontstaansgeschiedenis en de onderliggende opvattingen van deze technologieën. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het succes van het Philadelphia Leerhuis

Het Philadelphia Leerhuis faciliteert leren en ontwikkelen binnen de gelijknamige landelijke zorginstelling. Verleden jaar heeft men een onderscheiding gewonnen waaruit de waardering blijkt voor hun vernieuwende werk. Wat kenmerkt de aanpak van dit leerhuis? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe denken lerenden over het gebruik van leertechnologie (volgens een grootschalig onderzoek)?

Het is altijd fijn dat onderzoek bevestigt waar je al langer van overtuigd bent. Het Britse JISC heeft een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van 22.000 lerenden net het gebruik van leertechnologie in het hoger onderwijs. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Wat valt mij op? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een alternatief voor de flipped classroom?

Het concept van de flipped classroom bestaat ongeveer tien jaar. Wat mij betreft is dit één van de elf modellen voor blended learning. Niet iedereen is hier enthousiast over. Er worden alternatieven ontwikkeld, waarbij video overigens ook een belangrijke rol kan spelen. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bedrijft John Hattie pseudowetenschap?

John Hattie’s werk Visible Learning is binnen onderwijskunde zeer gezaghebbend. Hattie geeft hierin op basis van diverse meta-studies aan welke maatregelen docenten kunnen treffen ten behoeve van effectief onderwijs, en welke niet of minder effectief zijn. Hattie’s werk ligt echter ook flink onder vuur. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gaat niet om technologie maar om leren hoe je je kunt ontwikkelen in een complexe wereld vol veranderingen

Van oudsher heb je binnen het onderwijs ‘evangelisten’ op het gebied van technologie, maar ook felle critici. Media doen er echter niet toe. Wel leerprocessen. En deze leerprocessen kun je faciliteren en mogelijk maken met technologieën. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder