Impressie SURF Challenge Day: de modulaire leeromgeving in de praktijk #surfcd17

Vandaag vond weer een SURFnet Challenge day plaats. Aan de hand van een casus lieten acht leveranciers in pilotvorm zien hoe hun producten gekoppeld kunnen worden aan de SURF-demo-omgeving van de modulaire leeromgeving. Ik werd enthousiast van wat ik zag. Tegelijkertijd heeft het onderwijs nog te maken met heel wat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ontwikkelt de e-learning markt zich?

Is e-learning een niche of niet? Beslissers willen graag weten of zij stappen in een ‘mainstream’-ontwikkeling, of niet. Investeerders kijken naar de potentie van een ontwikkeling voordat zij beslissen ergens in te investeren. Dit verklaart de belangstelling voor omzet en groei. Het valt echter niet mee om hier grip op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gaat om de didactiek, suffie

Het afgelopen weekend besteedde Pedro de Bruyckere aandacht aan een onderzoeksartikel (pdf) waaruit blijkt dat volledig online leren tot slechtere studieresultaten leidt dan face-to-face onderwijs. Als je echter kijkt naar de redenen, is er zeker hoop voor volledig online leren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Met handmatig crossposten op LinkedIn bereik je een groter publiek

Op 17 maart jongstleden besloot ik mijn professionele blogposts ook te publiceren op LinkedIn. In deze bijdrage maak ik de balans van dit handmatig crossposten op. Spoiler alert: ik raad dit elke blogger, die schrijft over zijn vakgebied, aan. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Integraal model voor de didactiek van online en blended onderwijs

Bij het ontwikkelen en verbeteren van online en blended learning helpt het om door een bepaalde theoretische bril te kijken. Anthony Picciano heeft onlangs een paper geschreven waarin hij probeert op basis van een groot aantal leertheorieën, concepten en modellen een integraal model te ontwikkelen. Is hij daar in geslaagd?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bloemlezing microlearning

Een aantal jaren geleden verschenen er zo veel bijdragen over massive open online courses, dat ik besloot samenvattende bloemlezingen over dit onderwerp te schrijven. Microlearning staat momenteel in de ‘spotlights’ van de gemeenschap van ‘leren en ontwikkelen’. Deze blogpost bevat daarom korte impressies van drie artikelen op mijn leeslijst. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder