Hoe ICT het MBO kan versterken (keynote) #samboict

Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens de 36e saMBO-ICT Conferentie . Het thema van deze conferentie was ‘digitalisering van het onderwijs’. Ik ben op drie onderwerpen ingegaan. Office 365 als volwaardige vervanger van de digitale leeromgeving hoorde daar niet bij. Maar wat wel? This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat nieuw onderzoek zegt over de effecten van ICT op leerprestaties

Het medium doet er niet toe. De effectiviteit is afhankelijk van de wijze waarop media binnen het onderwijs worden gebruikt. Deze conclusie trok onderwijsonderzoeker John Hattie in 2009 over de effecten van ICT in het onderwijs. Recent onderzoek lijkt daarbij aan te sluiten. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Masterclass zelfgestuurd leren integreren in het onderwijs

Zelfgestuurd leren staat in het brandpunt van de belangstelling, maar is binnen onderwijswetenschappen tevens best omstreden. Veel lerenden zouden daar (nog) niet toe in staat zijn. Daarom vind ik boeiend dat de Academische Werkplaats Onderwijsinnovatie, waarin Iselinge Hogeschool en het Welten-instituut samenwerken, juist over dit onderwerp een online masterclass verzorgen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaanse docenten vinden laptops waardevol of essentieel voor onderwijs en leren

De afgelopen week zond Nieuwsuur een item uit waarin de zinvolheid van laptops tijdens colleges ter discussie werd gesteld. Deelnemers aan een peiling van Campus Technology zijn echter zeer lovend over het nut van deze devices voor onderwijs en leren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leiden data analytics tot nieuwe inzichten rond de effectiviteit van het onderwijs?

De toepassing van geavanceerde analyses van data over onderwijs en leren en machine learning bieden nieuwe inzichten in de relatie tussen ‘mindsets’ leerprestaties. Verder leidt deze vorm van data analytics tot nieuwe kennis over de effectiviteit van instructiemethodes. Prachtig. Maar ik heb mijn aarzelingen. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder