Hoe je onderwijsontwerp en professionalisering kunt integreren? #digdidactiek

Vandaag heeft mijn oud-collega Fleur Prinsen haar lectorale rede over digitale didactiek gehouden. Fleur had mij gevraagd mee te lezen, een korte inleiding te verzorgen en de discussie te modereren. In deze blogpost staat de tekst van mijn beknopte inleiding. Het gesproken woord telt 😉 This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe meet je de effectiviteit van leerprogramma’s?

Het is bijzonder ingewikkeld om te onderzoeken of leerprogramma’s bij hebben gedragen aan resultaten die een organisatie heeft geboekt. Hebben de leerprogramma’s bijgedragen aan de prestaties van werknemers (performance-based results)? Nieuwe technologieën en inzichten bieden hiervoor een perspectief, waarbij ik echter ook kanttekeningen wil plaatsen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Laat lerenden creëren met VR en AR

Bij de introductie van nieuwe technologie binnen opleidingen en onderwijs zijn we vaak geneigd in eerste instantie te kijken het vervangen of verbeteren van ’traditionele’ instructievormen. Virtual en augmented reality worden daar ook voor ingezet. Het kan echter ook anders. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things?

Bij Internet of Things (IoT) zijn apparaten via internet met elkaar verbonden waardoor zij onder meer data onderling kunnen uitwisselen. Deze technologische ontwikkeling is al jaren in opkomst. Analisten voorspellen dat IoT in 2018 echt zal doorbreken. Maar volgens mij nog niet op het gebied van onderwijs en opleiden. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van kunstmatige intelligentie voor adviseurs

Artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) heeft grote gevolgen voor consumenten, bedrijven en de samenleving als geheel. Veel beroepen worden beïnvloed door AI of zullen door deze technologische ontwikkeling worden geraakt. Maar hoe zit het met de gevolgen van adviseurs? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kan ICT leren, opleiden en onderwijs helpen, versterken en verbeteren? (presentatie)

Het Zoomvliet College organiseerde gisteren en vandaag een 24uurs sessie voor het eigen managementteam. Tijdens deze sessie wilde men ook aandacht besteden aan blended learning en digitalisering van het MBO. Ik mocht daar een interactieve presentatie over verzorgen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Student weigert plagiaattool te gebruiken (in verband met een gebruikersovereenkomst)

Om gebruik te kunnen maken van educatieve applicaties moet je soms akkoord gaan met een gebruikersovereenkomst waarin wordt beschreven hoe wordt omgegaan met data. Meestal accepteren lerenden die voorwaarden klakkeloos. Maar niet altijd. En wat doe je als een student niet akkoord wil gaan met de ‘user agreement’ en daardoor

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten kunnen inzicht krijgen in de hersenactiviteit van lerenden. Maar is dat wenselijk?

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat ‘brain-machine-interface’ steeds toegankelijker wordt. Schoorvoetend komen ook educatieve toepassingen beschikbaar. Het is de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder