De balans tussen schermtijd en beweging

In Balancing act: can screens really get kids moving? onderzoekt Trent Davis de invloed van digitale technologie op de fysieke ontwikkeling van jonge kinderen. Hij geeft onder meer tips die helpen voorkomen dat een ‘strijd’ ontstaat tussen digitale technologie en ‘fysieke geletterdheid’. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

TPACK gebruiken om AI-toepassingen meer leerzaam te gebruiken

Volgens David Wiley blijken willekeurige AI-toepassingen zoals ChatGPT niet vanzelfsprekend een effectieve ondersteuning te zijn voor lerenden. Hij gebruikt het ‘good old‘ TPACK-raamwerk om te verkennen hoe je dergelijke AI-toepassingen ‘leerzamer’ kunt inzetten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI-toepassingen kunnen lerenden helpen kritisch na te denken

Recent onderzoek laat zien dat steeds meer lerenden GenAI, zoals ChatGPT, inzetten voor hun opdrachten. Docenten maken zich zorgen dat dit ten koste gaat van het leerproces. Rebecca Mace en collega’s pleiten in ‘We shouldn’t sleepwalk into a “tech knows best” approach to university teaching’ voor het toepassen van praktische

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

AI-toepassingen als teamgenoot kunnen leiden tot meer prestaties

Recent onderzoek laat volgens Ethan Mollick zien dat ‘AI’ als samenwerkingspartner de prestaties van medewerkers kan verbeteren, kennis kan delen en de werktevredenheid kan verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij 776 professionals van Procter & Gamble betrokken waren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over het belang van schrijven als cognitief proces

De opkomst van generatieve AI heeft de discussie over het nut en belang van schrijfopdrachten doen oplaaien. In de bijdrage Reading, Writing, and Thinking in the Age of AI benadrukken Suzanne S. Hudd en haar collega’s dat schrijfvaardigheid geen einddoel op zich is. Zij zien schrijven als een onderzoeksmethode die

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rapport Centres for Teaching and Learning

Centres for Teaching and Learning (CTL) worden opgezet ter verbetering en doorontwikkeling van doceren en leren. Deze CTL’s zijn al enkele jaren in opkomst, ook in Nederland (en bijvoorbeeld ook binnen het MBO). De League of European Research Universities (LERU) onderzocht de opkomst en kansen van CTL’s. Hun rapport “Centres

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder