Geleerde lessen op het gebied van digitale transformatie ook relevant voor onderwijs en L&D?

Ik vind het altijd leerzaam om ook eens te kijken naar ervaringen van andere sectoren als het gaat om digitalisering of digitale transformatie. Wat kunnen onderwijs en leren en ontwikkelen leren van bijvoorbeeld digitale transformatie in de retail, maar wat ook niet? This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ervaringen met en onderzoek naar gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren lijkt weleens de heilige graal van onderwijs en leren en ontwikkelen te zijn. Tijdens congressen zoals de Online Educa in Berlijn is hier ook vaak veel aandacht voor, waarbij er vaak impliciet van uit wordt gegaan dat ‘personalisering’ per definitie effectief is. Er komt echter best wat kijken

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Met behulp van AI een replica van je persoonlijkheid creëren

James O’Donnell schrijft in MIT Technology Review over een recent onderzoek waarin onderzoekers van Stanford en Google DeepMind laten zien dat het mogelijk is om een AI-replica van iemands persoonlijkheid te creëren. Deze bevinding opent nieuwe mogelijkheden voor gedragsonderzoek, simulaties, serious gaming en leren in de Metaverse. Uiteraard roept deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeten we voor leren, opleiden en onderwijs wel altijd voor de beste generatieve AI-toepassingen kiezen?

Marcel Mutsaarts publiceerde afgelopen zondag een LinkedIn-bijdrage waarin hij beargumenteerde dat Copilot eigenlijk een “gecastreerde versie” is van ChatGPT. Hij pleit ervoor om docenten en lerenden de beste applicaties op AI gebied te geven (zoals de betaalde versie van ChatGPT of Claude). Bij het selecteren van applicaties spelen echter ook

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder