Gemeente Hamburg en stichting betalen docenten voor de ontwikkeling open educational resources

De Hamburgse gemeentelijke afdeling voor school en beroepsvorming heeft onlangs plannen gepresenteerd om samen met de Joachim Herz Foundation de komende twee jaar vrij toegankelijke en te hergebruiken digitale onderwijsmodules te laten ontwikkelen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Nature versus nurture: de waarheid ligt ergens in het midden

Leerprestaties zijn het resultaat van hard werken. Deze opvatting hoor en lees je vaak. Grootschalig IJslands onderzoek laat echter zien dat leerprestaties van kinderen ook worden bepaald door de genen die ze van hun ouders krijgen en de genen die ze niet krijgen. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overwegingen bij gepersonaliseerd leren

“Gepersonaliseerd leren” is een onderwerp waar ik al diverse jaren op mijn weblog aandacht besteed. Binnen het onderwijs is ook veel interesse voor dit onderwerp. Enerzijds zijn de verwachtingen om allerlei redenen hooggespannen, maar aan de andere kant worden beperkingen meer expliciet en wordt de kritiek luider. In deze blogpost

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online Educa Berlijn 2018: Learning to Love Learning (call for proposals geopend) #OEB18

Hoe zullen we leren van leren te houden? Dit is geen ‘flower power’-vraag, maar een cruciale kwestie in een tijd waarin leren en ontwikkelen een centraal onderdeel vormen van ons leven. Tevens is dit het centrale thema van editie 2018 van de Online Educa Berlijn die van 5 tot en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Experiment met een stemaangestuurde leeromgeving

We gaan in toenemende mate ‘stemaangestuurde’ internettoepassingen gebruiken. Google Home en Amazon’s Alexa zijn twee voorbeelden van een persoonlijke stemaangestuurde assistenten. Kun je deze toepassingen ook gebruiken binnen een leeromgeving? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maakt microlearning de hooggespannen verwachtingen waar?

Met name op het gebied van werkplek leren is er de laatste paar jaar veel aandacht voor microlearning. Daarbij worden veel voordelen aan microlearning toegedicht en wordt microlearning gepresenteerd als alternatief voor cursussen, opleidingen trainingen. Dat is niet terecht. Microlearning blijkt niet ‘de oplossing’ voor alle leervraagstukken binnen arbeidsorganisaties. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Netflix voor het onderwijs kan leiden tot didactische drama’s

Ik ben fan van Fast Moving Targets. Ik ben redelijk enthousiast gebruiker van Netflix. Ik heb kritiek op het conservatisme van veel uitgeverijen. En ik ben voorstander van een slim gebruik van ICT voor leren (onder meer online video’s). Het artikel Anouk Binkhuysen (Faqta): “Wij zijn de Netflix van het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pavlov-reacties , alcohol en de smartphone

Er verschijnen regelmatig artikelen waarin wordt gewaarschuwd voor de nadelen van een overmatig gebruik van smartphones. Ontwikkelaars van smartphones maken gebruik van psychologische trucs om ervoor te zorgen dat je maar blijft grijpen naar dit apparaat. Hoe kun je daar mee omgaan? Door je smartphone als alcohol te behandelen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder