Reflecties op Marktmonitor Private aanbieders van beroepsopleidingen

Op 12 juni 2018 heeft minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het eerste exemplaar ontvangen van de van de derde Marktmonitor Private aanbieders van beroepsopleidingen. Ik ga deze marktmonitor niet samenvatten, maar wil er wel kort op reflecteren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het beoordelen van een ontwikkelaar van een online cursus

Half maart heb ik geschreven dat Nederlandse Federatie voor Universitaire medische centra (NFU) een Europees aanbestedingstraject is gestart waarin een ontwikkelaar voor een nieuwe versie van de zogenaamde eBROK-cursus wordt gezocht. Ik ben adviseur binnen dit traject. In deze bijdrage beschrijf ik hoe we inschrijvingen beoordelen. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat artificiële intelligentie doorbreken op het gebied van leren en ontwikkelen?

Er is vermoedelijk geen technologische ontwikkeling die zo’n tegenstrijdige gevoelens oproept als artificiële of kunstmatige intelligentie. Gaan deze technologische toepassingen op korte termijn breed toegepast worden, als het gaat om leren en ontwikkelen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Didactiek en digitale discussies

Discussies kunnen zinvolle leeractiviteiten zijn. Ze kunnen bijdragen tot meer begrip over een onderwerp. Tijdens bijeenkomsten zijn er echter altijd lerenden die het -om wat voor reden dan ook- lastig vinden om in discussies te participeren. Bovendien heb je tijdens face-to-face discussies vaak te maken met personen die het gesprek

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waardoor is het zo moeilijk om wetenschappelijke kennis in tijden van digitalisering op waarde te schatten?

Of het nu gaat om klimaatverandering, gezondheidszorg of om effectieve manieren van leren: in het huidige digitale tijdperk worden we overvoerd met informatie en opvattingen die deels als wetenschappelijke desinformatie kunnen worden bestempeld. Wat zijn hier verklaringen voor, en wat is hier aan te doen? This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale transformatie binnen het onderwijs

Binnen verschillende bedrijfstaken zorgen nieuwe technologieën en het analyseren en gebruiken van grote hoeveelheden data voor transformatie van de kerntaken. Doel van deze digitale transformatie is het beter tegemoet komen aan behoeften van klanten. Er wordt al een aantal jaren gesproken over digitale transformatie van het onderwijs. En er zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder