Het model voor werkplek leren bestaat niet

‘Werkplek leren’ is een complex fenomeen. Onderzoek laat zien dat professionals zeer veel leeractiviteiten op de werkplek uitvoeren. Informele leeractiviteiten krijgen daarbij vaak pas waarde na formeel leren. Verder weten we een aantal zaken nog niet. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De invloed van internettechnologie op het hoger onderwijs

Het hoger onderwijs is van oudsher één van de voorlopers in het gebruik van internettechnologie. Welke impact heeft internettechnologie zoals sociale media en mobiele technologie de afgelopen twintig jaar gehad op verschillende processen binnen het hoger onderwijs? Over dit onderwerp ging een lezing die ik vanmiddag heb verzorgd tijdens een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over welke competenties dienen docenten bij blended learning te beschikken?

Heather Staker heeft verschillende rapporten bestudeerd om deze vraag te kunnen beantwoorden. Uit deze studie volgt geen klip en klaar antwoord. Toch signaleert Staker een patroon dat zij in drie observaties samenvat. Ik plaats er mijn opmerkingen bij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veranderingen op het gebied van arbeid leiden tot andere manieren van leren en ontwikkelen

We leven in een boeiende tijd waarin digitalisering, demografische ontwikkelingen en sociaal-economische ontwikkelingen evoluties op de arbeidsmarkt bevorderen. Dat betekent dat ook de aard van het werk aan verandering onderhevig is. Dat heeft weer gevolgen voor de wijze waarop leren en ontwikkelen plaats vindt. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Helpen ‘screen time tools’ ons bij het beheersen van het gebruik van de smartphone?

Ik heb een ambivalente houding ten opzichte van smartphones. Wel geloof ik dat mensen kunnen leren smartphones selectief en slim te gebruiken. Het is echter de vraag of zogenaamde tools die ons willen ondersteunen bij het selectief en slim gebruiken van smartphones, dat ook daadwerkelijk doen. This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Multimedia-principes toepassen bij presentaties

Richard Mayer is bekend van zijn Cognitive Theory of Multimedia Learning. Daarin beschrijft hij hoe je multimedia zodanig kunt gebruiken dat leren wordt bevorderd. Zijn theorie en onderzoek is zeer relevant voor het ontwikkelen van online leerstof. Maar je kunt de bevindingen ook toepassen op online en face-to-face-presentaties. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meer contact met lerenden door online les te geven

Door online les te geven kun je als docent een meer intensieve en persoonlijke relatie opbouwen met lerenden dan tijdens face-to-face onderwijs. Dat stelt docent Bill Bergman die afgelopen zomer een online cursus voor 50 lerenden heeft verzorgd. Bergman verlangt nu overigens wel weer terug naar face-to-face onderwijs. This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder