Forbes’ selectie van de beste leermanagementsystemen van 2024

Leermanagementsystemen zijn al decennia in gebruik bij bedrijven, instellingen, overheidsorganisaties en onderwijsinstellingen voor het faciliteren van online en blended learning. Hun overlijden wordt regelmatig bekend gemaakt. Maar nog steeds worden ze wereldwijd intensief gebruikt. Forbes Advisor heeft een ranglijst van de beste negen LMS-en samengesteld. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de betrekkelijkheid van veilige AI (en het belang van digitale geletterdheid)

In plaats van te doen alsof AI veilig kan worden gemaakt, moeten we lerenden leren waarom ze inherent onveilig zijn, en hoe deze applicaties toch gebruikt moeten worden. Dat stelt Leon Furze in Alcohol Free AI: Can we stop pretending AI can be “safe”?. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren tijdens het verloop van het werk (definities, voorbeelden en kanttekeningen)

Toegang tot de juiste kennis op het juiste moment is volgens Amy Watts van het bedrijf eduMe essentieel is voor een productieve en gemotiveerde ‘werkvloer’. De dominante manieren van leren en ontwikkelen, en de daarbij gebruikte applicaties, schieten volgens haar echter tekort. ‘Learning in the flow of work’ (LIFOW) is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

FCe Postbachelor opleiding e-Learning op 9 april 2024 van start

Op 9 april 2024 start de postbachelor opleiding e-learning van de Foundation for Corporate Education (FCe; van Kessels & Smit). Deze opleiding is vernieuwd -AI speelt een belangrijke rol- en geeft een diverse kijk op e-learning.  Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding weer en is hoofddocent. Ik lever weer een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Generatieve AI en de bredere digitale kloof binnen de groep docenten en opleiders

De afgelopen 14 maanden hebben we te maken gehad met een scala aan ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI. Deze ontwikkelingen laten ook de wereld van leren, opleiden en onderwijs niet onberoerd. Eén van mijn zorgpunten daarbij is de volgens mij steeds breder wordende digitale kloof binnen de groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tweede fase van digitale transformatie binnen onderwijs en opleiden

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten zijn amper gestart met digitale transformatie, of AI luidt de tweede fase hiervan al in. Aldus David Weil in Digital Transformation 2.0: The Age of AI. Waar moeten instellingen hun focus op leggen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bookbot: generatieve AI gebruiken in combinatie met een digitaal boek

Gistermiddag heb ik deelgenomen aan een webinar van de European Association for Distance Learning (EADL) met de titel AI in Learning Management Systems: What To Do With It?. Rasmus Petersen, hoofd ontwikkeling bij de Deense uitgeverij Praxis, presenteerde daar een chatbot die antwoorden baseert op de inhoud van een elektronisch

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenwerkend leren versus coöperatief leren

In 2004 schreef ik samen met mijn toenmalige collega’s Wilfried Admiraal en Rick de Graaff een artikel over omgevingen voor computerondersteund samenwerkend leren. Daarin maakten we onder meer een onderscheid tussen collaboratief en coöperatief leren. Ik had dan ook een déjà vu ervaring toen ik deze week stuitte op de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder